Forum Psoriasis


Biverkningar av Methotrexate?

Hej! Jag är en kvinna på 49 som sedan en tid har psoriasis artrit utan hudsjukdomen. Jag äter 6 tabl i veckan. Nu undrar jag vad ni haft för biverkningar av den medicinen, kan man gå upp i vikt eller tappa hår av den dosen. Kan ni berätta hur er medicinering har fungerat. Blev ni hjälpta av den, tog det lång tid innan ni märkte resultat och dyl. Är intresserad av alla svar. Jag har inte provat någon annan medicin innan utan endast den här. Tack för att ni svarar!

Jag mådde inte alls bra av methotrexate, men det var nog mest psykiskt, så jag ska inte skrämma upp dig. Jag känner många som tycker den är jättebra och att de fått ett nytt liv. Jag hatar att ta tabletter och därför upplevde jag att jag blev okoncentrerad, hade svårt att köra bil bl annat. Jag mådde illa, men tappa håret gör man inte, dosen är så pass liten. Men var uppmärksam och diskutera ev biverkningar med din läkare. Lycka till.


Hej gabella! Jag avskyr också piller vill inte äta någonting alls. Tills nu! Man vill ju kunna fungera och komma utanför dörren. Har ätit dom i 5 veckor nu. Mina ledproblem sitter nu i tårna och är överkänslig för övrigt i kroppen med värk, har Fibromyalgi, så det är svårt att veta vad som är vad av värken. Känns som Methotrexate är en ganska stark medicin, men man står ju på blodprovskontroller. Tack för ditt svar! Susanne


Hej Susanne! För 5,5 år sedan upptäckte jag till min förvåning att min artrit försvann efter 1,5-2 månaders träning. Jag tränar fortfarande och är fortfarande värkfri och har inte tagit några mediciner på många år.


Hej, Här kommer ett tips från redaktionen: Det är många på Netdoktor som undrat över Methotrexate via vår kostnadsfria tjänst Fråga Doktorn har flera fått svar. Jag gjorde en sökning på detta, och sökresultatet finns att läsa genom att kopiera och klistra in följande länk i webbläsaren: http://netdoktor.se.twi.bz/T Jag hänvisar inte till en enskild fråga eftersom flera frågor behandlar ämnet, men jag hoppas att något inom sökresultatet kan ge svar. Med vänliga hälsningar, Björn Norestig Redaktionen Netdoktor


Hej! jag har ätit detta gift! jag har aldrig varit så dålig i mitt liv!!! tappade tussar av hår,tappade skinn på fötterna och hade svåra plågor för att gå,yrsel,till och med när jag låg ner,kunde inte ens vända mig om,värst av allt,jag tappade kontrollen över mig själv,omgivningen var i dimma!!kämpade med detta gift i över 1 månad,blev till slut tvungen att sluta,order från min läkare,som inget visste,jag ville så gärna att det skulle funka!!!


Jag har med provat denna medicin, min killkompis har ingen psoriasis kvar så jag ville med prova. Men jag mådde inte alls bra. Jag levde som i en kupa, känndes inte alls som jag var i min kropp vart riktigt depprimerad fick ånget och liknande. Inte alls bra för mig så jag slutade, jag menar jag mår hellre bra och prickig än må kast och är fin om bena :). Men jag tycker aabsolut du ska prova, funkar de så gör de annars är de bar att sluta. Min prosiasis började försvin na efter 3 veckor men fick sluta vid v 5... inte alls kul när man ser stor skillnad.


Hej Hej! Jag har ätit dessa tabletter i 1 år nu o på mig fungerar dom toppen har ingen Psoriasis kvar alls.Jag var helt täckt på ben armar rygg kunde knappt jobba för det sprack hela tiden men idag så har jag som sagt inget kvar..Rekomenderar att testa iallafall man kan ju avbryta behandlingen Mvh peter


Efter alla dessa som inte mår bra av MTX, är jag en kvinna som mår prima av medicinen. Jag tar 15mg/vecka. Problemet för mej är att tabletterna inte hjälper ett skit! Tvärtom, min PPP tycks bara bli värre och värre, nu också med värk i händer, tre krafrigt röda fingertoppar med förstörda naglar, värk i handled och vänster höft. Klåda så jag blir svimfärdig. Och jag har bara haft aktiv ps några månader. Nu undrara jag var detta ska sluta, blir jag som en enda röd, kliande korv hela jag?


jag åt metx. i fem år ,mådde bra till och från i fem år mina levervärden gick då i taket. Gjorde också en demens utredning i slutet av denna period där överläkaren på demensenheten rekommenderade mig att sluta med denna medicin då den kunde påverka minnet. Äter nu Arava och alla mina hudutslag år i blomning.Finns det någon med erfarenhet av arava?


Hej! Jag har ätit medicinen i ett ett halvår nu, först i kombination med kortisontabletter och folsyra men nu bara methotrexate och folsyra en gång i veckan. När jag äntligen kom till rätt läkare efter att ha blivit iproppad smärtstillande tabletter som inte hjälpte ett skit (tala aldrig om vad du lider av för en läkare för då är man en besserwisser)var jag så illa däran i mina axlar och armar att jag inte kunde klä mig själv och bara ha sånt som knäpptes framifrån eftersom jag inte fick upp armarna över midjan och ändlösa sömnlösa nätter och en fel vändning av en arm gjorde att jag svimmade av smärta. Som sagt, efter ett par fasansfullt smärtsamma sprutor med kortison rätt in i lederna började jag med medicineringen och jag tycker att om man jämför biverkningarna på hur osannolikt ont jag hade innan så är biverkningarna synnerligen lindriga. Nu har jag rakat huvud så nåt håravfall har jag inte märkt av. Visst blir jag illamående, lite febrig, yr i skallen och trött när jag tagit medicinen men det går över efter en eller två dagar. Fötterna ser inte så skoj ut heller precis men de gjorde de inte innan heller när jag hade psoriasis på huden som faktiskt gick bort av sig själv efter att jag lagt om min kost och solade mer. Får jag välja håller jag mig gladeligen till biverkningarna jämfört med hur osannolikt ont jag hade innan.


Hej! Stort tack till er som svarat på min fråga.Ja tiden har gått och jag äter MTX fortfarande. Har inte märkt så mycket av biverkningar, det har gått ganska bra. Blev inte så mycket bättre i mina fötter som jag hoppades men den jävulska smärtan försvann iallafall. Så det är bra. Fick ganska snart efter jag började med medicinen, konstiga hudförändringar i ansiktet som jag inte fått nåt svar på vad det är! Så jag har laborerat själv med det. Men livet går vidare och man får vara glad att man inte har mer bekymmer än man har med kroppen. Får lära mej var gränsen går, vad jag kan göra utan att förvärra det onda. Blir förvånad av att en del säger att de blir bättre av träning! Jag får värk i händerna som sjutton om jag jobbar lite för mycket med dem. Berätta gärna mer om hur ni gör för att må bättre. Hälsningar susanne


Hej Susanne! Jag använde det i ett år. Dosen var på 8 tabletter/vecka, sen trappades den ner till 6 tabletter/vecka. Det hjälpte mot psoriasis och ledvärk. Det enda besväret som jag hade var att jag blödde näsblod i stort sett varje dag. Under den tiden. Håravfall och vikt tror jag inte påverkas av den låga dosen.


Förutom medicin kan en Anti-inflammatorisk kost hjälpa att minska detta inifrån. Många som äter exempelvis LCHF med extra inflammationsdämpande omega-3, minimalt med mjölprodukter (kanske även mjölkprodukter), betydligt mindre inflammerande omega-6 (veg matoljor och margariner) blir bättre i sin Psoriasis. Om du är intresserad så sök på LCHF + detta. Dagens moderna kost med helt skev fettsyrabalans (sök på detta) ger en låggradig inflammationsprocess som pågår 24 timmar per dygn. Det är förmodligen därför som vi har så många vanliga åkommor (allergi, astma, eksem, ledbesvär osv) idag jämfört när vi åt en mer människonaturlig föda. Det är också rätt så roligt att så många som idag byter till en bättre kost ofta även blir bättre i dessa moderna åkommor. Mvh Wille

Annons
Annons
Annons