Forum Hud & hår


Ljus fläck i ansiktet efter solning med kortison

Hej! Jag är en 22 årig kille som för 10 månader sedan hade eksem på händerna varför jag smörjde dessa med den milda receptfria kortisonsalvan som finns på apoteket innan jag gick och la mig på kvällen. Dagen efter solade jag solarium och brände mig då ganska kraftigt. Solen tog dock inte på en viss yta nära ena ögat, så det blev en ljus fläck där. Just denna yta håller jag handen mot när jag sover, så jag misstänker att det beror på att det kommit kortison där. Händerna fick dock inga fläckar. Jag brydde mig inte så mycket om detta eftersom när vintern kom och jag bleknade så syntes inte fläcken längre. Sedan solen kom fram i april syns dock fläcken igen, desto mer jag solat desto mer syns den. Kommer pigmenteringen bli jäm igen? Kan också nämna att denna fläck aldrig rodnar. När jag blir röd av värme vid t. ex fysisk ansträngning eller dusch så är denna fläcken precis som vanligt, d.v.s beige. Fläcken är har skarpa kanter.

Hej! Om du inte redan gjort det, ställ gärna din fråga via vår kostnadsfria tjänst Fråga Doktorn: http://www.netdoktor.se/?_PageId=4&Tab=Questions Kanske kan någon av Netdoktors experter ge dig svar? Med vänliga hälsningar, Björn Norestig Redaktionen Netdoktor

Annons
Annons
Annons