Forum Hud & hår


Forumtråd: Kortisonsalva på halsen för eksem har förstört min hals insida?! Snälla hjälp

Hej! Jag är en tjej på 18 år som under mitt sista år på gymnasiet åkt till Skottland med min klass för att studera här i tre månader. Varit taggad på detta och inte haft några problem. Kom hit för kanske tre dagar sen och allt kändes bra hos värdfamiljen och inga problem. På kvällen innan jag ska lägga mig ska jag ta mina eksemkrämer eftersom att jag har eksem. Att jag berättar om mitt eksem äre relveant för att jag har det på halsen, och det brukar ej vara så mycket men nu under detta sommarlov har det kommit mer och mer, men valt att inte ta mildison som jag brukar göra ( en mild kortisonkräm som säljs receptfritt) eftersom att jag typ kännt att jag använt det så mycket och tror inte det är bra. Men nu innan Skottland gick jag till hudläkaren som sa att jag skulle ta mildison på halsen ändå, men fick även en stark kortison till min rygg där jag även har eksem. Använde mildison i typ två veckor men det blev inte så mycket bättre så nu när jag kom hit så tog jag den starka kortisonen (grupp III, näst starkaste) på halsen även fast jag inte tror att man borde det eftersom man har tunn hud på halsen typ, tog en ordentlig mängd. Kvällen jag gjorde detta märkte jag hur jag var tvungen att svälja saliv ständigt och det tog liksom aldrig slut, kunde inte slappna av och bara somna. Känns som det kommer från typ den högra spottkörteln under hakan om man nu har en sådan, och det är precis där jag tagit den starka kortisonsalvan. Har pratat med kry och dom säger nej man har så tjock hud men alltså om jag känner på körteln där så är ju huden supertunn och körteln ligger precid där under. Har även uppsökt läkare i Skottland men med tanke på att jag ej pratar engelska flytande och läkaren verkligen bara tog in mig snabbt kollade i min hals o skcikade ut mig och sa att jag kanske bara var förkyld så kändes det inte så mycket bättre. Detta blev väldigt långt, men tro mig hade ej skrivit om det inte var panik, har sådan ångest över att jag själv kanske har orsakat detta, det har gått fyra dagar och inte rört kortisonen sen dess men problemet kvarstår. Tänk att jag använt mild kortsion i två veckor, morgon och kväll även ibland fyllt på mitt på dagen, samt tog den starka kortsisonen som sagt. Finns det nån som vet om en överdriven användning av kortsionsalva på halsen, där spottkörtlarna sitter, på något sätt kunna påverka spottkörtlarna? Läste något på nätet om att kortisol och saliv har något samband. Vet att detta kanske låter orimligt men det är den ända förklaring jag kan tänka mig.

Skriv ett inlägg i diskussionen
Annons
Annons
Annons