Fråga doktorn

Fråga   Hud & hår

Röda prickar efter finnar

Ibland efter att jag haft finnar, när själva finnen försvinner, så blir det ett rött märke kvar i huden. Jag har haft några sådana jättelänge och det verkar bara bli fler och fler om jag får finnar. Jag klämmer inte finnarna utan låter dem oftast försvinna av sig själv.


Varför blir det så här och finns det något sätt att få bort dem, någon kräm eller liknande?

Svar:

Hej

Akne kan leda till pigmentförändringar som kallas för postinflammatoriska hyperpigmenteringar. Röda eller brunpigmenterade fläckar, som ofta uppkommer efter att finnarna läkts, brukar försvinna spontant efter flera månader upp till ett år. De här fläckarna tenderar att bli mörkare vid solexponering så solskydd och solskyddsmedel är en viktig del av behandlingen. Man kan prova kemisk peeling eller laserbehandling. Glöm inte att märken kan man inte göra något åt förrän finnarna är helt borta.

 

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Medicinering

2017-06-8 | 17:52

av Robert Holik

Kost

2017-06-8 | 17:46

av Robert Holik

Diagnos

2017-06-8 | 17:38

av Robert Holik

HS

2017-06-8 | 17:26

av Robert Holik

Stress förvärrar den HS?

2017-06-8 | 17:23

av Robert Holik

Penicillin

2017-06-8 | 17:15

av Robert Holik

Forskningen

2017-06-8 | 16:46

av Robert Holik

Måttlig HS - vad funkar bäst?

2017-06-8 | 15:46

av Robert Holik

Solning

2017-06-8 | 15:45

av Robert Holik

Förhindra lukt

2017-06-8 | 15:44

av Robert Holik

Kombination HS och psoriasis

2017-06-8 | 15:11

av Robert Holik

Penicillin alltför ofta+ ny böld

2017-06-2 | 18:22

av Robert Holik

Vad är symptomen?

2017-05-31 | 21:51

av Robert Holik

Behandling HS

2017-05-31 | 15:29

av Robert Holik

Sår mellan fingrarna på barn

2016-11-7 | 11:14

av Mats Berg


Annons
Annons
Annons
Annons