Fråga doktorn

Fråga   Hud & hår

Acne

Hej,

Min dotter som är snart 18 år har mycket acne. Vi har varit hos doktorn flera gånger. Hon har ätit Tetralycal flera gånger och har just påbörjat en ny kur. Jag har läst att vitamin B ska verka positivt på acne. Är det ok att äta vitamin B5 och Tetralycal samtidigt?

Svar:
Hej!

Det finns inget bra vetenskapligt stöd för att vitamin B5 har bra effekt vid akne. Dels kan man ju kombinera Tetralysal med olika utvärtes medel för att få bättre effekt, till exempel Epiduo eller Differin. Dessutom kan tabletten Roaccutan vara aktuell för henne om hon hela tiden får tillbaka sin akne. Denna medicin har en mycket god effekt på akne och förutom risk för fosterskada så är biverkningarna överkomliga. Tyvärr förekommer en förtalskampanj av läkemedlet på internet, vilket gör att många patienter inte vågar använda det. Detta är ett stort problem för patienter med svår akne och gör många hudläkare förtvivlade eftersom vi vet den goda effekten av preparatet och bryr oss mer om att patienternas akne ska bli bra än att komma åt deras plånböcker med mer eller mindre verkningslösa medel som saknar vetenskapligt stöd.

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Medicinering

2017-06-8 | 17:52

av Robert Holik

Kost

2017-06-8 | 17:46

av Robert Holik

Diagnos

2017-06-8 | 17:38

av Robert Holik

Vad är symptomen?

2017-05-31 | 21:51

av Robert Holik

Penicillin alltför ofta+ ny böld

2017-06-2 | 18:22

av Robert Holik

Kombination HS och psoriasis

2017-06-8 | 15:11

av Robert Holik

Behandling HS

2017-05-31 | 15:29

av Robert Holik

Penicillin

2017-06-8 | 17:15

av Robert Holik

HS

2017-06-8 | 17:26

av Robert Holik

Stress förvärrar den HS?

2017-06-8 | 17:23

av Robert Holik

Forskningen

2017-06-8 | 16:46

av Robert Holik

Förhindra lukt

2017-06-8 | 15:44

av Robert Holik

Måttlig HS - vad funkar bäst?

2017-06-8 | 15:46

av Robert Holik

Solning

2017-06-8 | 15:45

av Robert Holik

Sveda och klåda

2016-11-4 | 21:17

av Mats Berg


Annons
Annons
Annons
Annons