Fråga experten om sköldkörtelsjukdomar

Här besvarar Kenneth Ilvall på Netdoktors besökares frågor kring hypotyreos eller annan sköldkörtelsjukdom. Välkommen att ställa dina frågor! 

Vill du veta mer om Sköldkörtelkliniken, klicka här »


Fråga   Hormonsjukdomar

Fråga: Sköldkörtel information

Hej, 

 

jag har ätit Levaxin sen september 2019. Jag tar 25 mg 4 dagar i veckan och 50 mg tre dagar i veckan, alltså 1 tablett i fyra dagar och 2 tabletter tre dagar i veckan. 

jag har haft väldigt många uteblivna mens sen jag började ta levaxin. Innan dess på ett år var min mens oregelbunden men jag fick den ändå. Av vad jag kommer ihåg så mådde jag betydligt bättre tidigare, bättre koncentration, bättre mående, piggare, mindre trötthet, inte alls lika nere och deppig, inte så känslig eller lättirriterad över det minsta lilla. Jag känner att efter att jag har börjat ta levaxin så har jag fått många komplikationer som förstör min vardag och hur jag allmänt fungerar socialt, minnet är en sådan sak eller oförmågan att komma på ord osv. Min läkare säger att utifrån alla prover vi har tagit så ligger jag på en väldigt bra nivå just nu, utifrån vad blodproverna visade sist och att jag då skulle fortsätta med det för att eventuellt ha en uppföljning om några månader. Det jag känner däremot är att det varken hjälper eller gör någon nytta att jag tar levaxinet, utan snarare att det är hormonrubbningar och onödiga kemikalier som jag stoppar i mig varje dag plus uteblivna mens som jag inte får på flera månader. Jag mår väldigt dåligt av alla dessa komplikationer och att jag kanske skulle behöva ta dessa mediciner för alltid. Jag undrar därför om det finns möjlighet att sluta ta dom och vad biverkningar i så fall skulle leda till om jag gör det? Min andra fråga är vad jag \\\"borde\\\" känt om jag hade fått bra resultat eller vad skillnanden skulle ge ifall levaxinet hade hjälpt mig? För som sagt, jag känner absolut ingen skillnad mot hur jag var tidigare, skillnaderna är bara massa komplikationer. Så min fråga är egentligen vad som skulle ha hjälpt mig? Jag känner verkligen inte något behov av att fortsätta ta tabletten och dessutom känner jag inte att det hjälper, så varför fortsätta med något jag inte ser något resultat av samt ingen förbättring eller skillnad. Förlåt för den långa texten, jag vill bara ge så tydlig bild samt att jag behöver någon kunnig inom sköldkörtelproblem då många tyvärr saknar den kunskapen och kan knappt svara på mina frågor. 

tacksam för svar 

Svar:

Hej!

Diskussionen om fortsatt behandling eller ej bör du ta med den läkaren som du fick dem av och ett utsättningsförsök då du får mer biverkningar, skulle absolut kunna vara ett alternativ som bör övervägas. Om jag ändå skall råda i detta så skulle de flesta av mina kollegor på MediCheck, som jobbar mycket med patienter med denna typ av frågor, troligen föreslå en tillfällig utsättning på 2-3 månader med nya prover efter detta och en uppföljning hos en läkare för genomgång av dina symptom. Möjligen har du då fått tillbaka mensen, men det kan ta längre tid för kroppen att ställa om, bra att veta!

Lycka till//Kenneth Ilvall


Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Cystor i magsäcken

2020-09-16 | 19:18

av Kenneth Ilvall

Odefinierade smårta

2020-09-16 | 19:44

av Kenneth Ilvall

Hypertyreos och gravid

2020-09-16 | 22:15

av Kenneth Ilvall

Allergisk?

2020-09-17 | 19:42

av Kenneth Ilvall

Vattkoppor

2020-09-17 | 14:52

av Kenneth Ilvall

Hjärntumör

2020-09-18 | 12:14

av Kenneth Ilvall

buprenorfin

2020-09-10 | 23:01

av Kenneth Ilvall

Minirin

2020-09-10 | 22:32

av Kenneth Ilvall

Hög puls vid aktivitet

2020-09-11 | 11:14

av Kenneth Ilvall

Knölstruma

2020-08-20 | 17:46

av Kenneth Ilvall

Följdfråga

2020-09-21 | 15:36

av Kenneth Ilvall

Min dotter.

2020-09-17 | 00:04

av Kenneth Ilvall

Gallblåsa / gallvägar

2020-09-19 | 22:27

av Kenneth Ilvall

Bättre en till två veckor sedan sämre igen.

2020-09-12 | 13:34

av Kenneth Ilvall

Misstänker hypotyreos hos min dotter

2020-09-12 | 17:45

av Kenneth Ilvall


Annons
Annons
Annons