Fråga experten om sköldkörtelsjukdomar

Här besvarar Kenneth Ilvall på Netdoktors besökares frågor kring hypotyreos eller annan sköldkörtelsjukdom. Välkommen att ställa dina frågor! 

Vill du veta mer om Sköldkörtelkliniken, klicka här »


Fråga   Hormonsjukdomar

Fråga: Biverkning av Liothyronin

Hej! STällde flera frågor den 24 februari efter att ha fått ett meddelande från MediCheck att Från och med idag kommer Kenneth Ilvall att svara på frågor om sköldkörtelsjukdomar på Netdoktor.

MEddelande: Tack för din fråga eller liknande kom upp efter att jag skickat in frågorna.

Men jag hittar inga svar....

Jag började med 1/4 tablett av Lio för den 22/2.

Efter ca 2 h fick jag ont i magen och sedan följde även illamående. Kände mig mätt hela tiden men ändå behövde jag  äta annars mer illamående.

Fick dra ner på vätskeintaget för vätska gjorde mig mer illamående. Jag kunde bara äta snäll, kokt mat i över en vecka samt behandla mig med Silicea Mage-Tarm gel  för att försöka få ordning på magen.

Jag tog ingen mer Lio. Slutade med alla tillskott, endast Levaxin,(är opererad för struma).

Trots detta var jag ovanligt pigg , speciellt första veckan efter 1/4 av Lio! Kan den lilla mängden ha hållit i sig så länge?

Hur lång tid tar det för Lio att försvinna ur kroppen?

Finns det andra T3 preparat som man kanske tål bättre?

Är det ovanligt att man reagerar med magont och /eller illamående vid insättning av Lio?

Kan man tolka kroppens reaktion som att man inte ska ha den medicinen?

Tacksam för svar!

Hälsningar,

Anneli

 

Svar:

Hej!

\r\n

Liotyronin är snabbt insättande och passar inte alla. Din biverkningsprofil tolkar jag som att din kropp reagerade på ett icke fördelaktigt sätt. Din kropp kommer att ställa om sig tillbaka snart, om den inte redan gjort det. Lio går ur kroppen på något dygn, så det är mest troligt att det är din egen reaktion som är orsaken till att du ev fortfarande har en känsla av att det inte står rätt till.

\r\n

Jag tycker inte du skall äta Lio alls med tanke på hur du reagerade, men då du åt den så kort är det svårt att säga om kroppen skulle ha vant sig, men som sagt, jag rekommenderar dig inte att fortsätta!

\r\n

Vänligen/Kenneth 


Online-kurs & patientundersökning: Lär dig mer om testosteronbrist hos män

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Halskörtlar...

2020-03-26 | 17:53

av Kenneth Ilvall

Revben

2020-03-29 | 09:22

av Kenneth Ilvall

medicinering

2020-03-23 | 14:46

av Kenneth Ilvall

Snälla jag är desperat efter hjälp!

2020-03-22 | 21:35

av Kenneth Ilvall

Hypotyreos efter bort opererad sköldkörtel

2020-04-1 | 16:46

av Kenneth Ilvall

Biverkning av Liothyronin

2020-03-9 | 12:57

av Kenneth Ilvall

Dela Levaxin morgon och kväll

2020-03-6 | 09:56

av Kenneth Ilvall

Antikroppar

2020-02-26 | 18:53

av Kenneth Ilvall

Levaxin ändring

2020-02-28 | 09:19

av Kenneth Ilvall

Levaxin

2020-02-29 | 19:11

av Kenneth Ilvall

Medicinfri

2020-02-28 | 10:38

av Kenneth Ilvall

Vad betyder mina symptom?

2020-03-1 | 13:54

av Kenneth Ilvall

Östrogenplåster

2020-03-1 | 08:49

av Kenneth Ilvall

Hypotyreos och B12-brist

2020-02-27 | 18:59

av Kenneth Ilvall

Följdfråga 2 till Utfasning av Lio

2020-02-28 | 09:52

av Kenneth Ilvall


Annons
Annons
Annons