Ny medicin mot högt kolesterol

EU har nu godkänt ett nytt kolesterolsänkande läkemedel. Det nya läkemedlet, Repatha är ett alternativ till statiner.

bessie webb ljusare
Publicerad den: 2015-07-22
Författare: Besima Aho, Redaktionschef, Netdoktor

Annons

Ungefär var tionde svensk äter statiner mot högt kolesterol, men alla tål dem inte. Repatha är ett biologiskt läkemedel som injiceras och kan användas som ett komplement till statiner eller på egen hand.

"Effektivt mot högt kolesterol"

– Tillsammans med statiner sänker den kolesterolet väldigt effektivt, men också på egen hand, säger Mats Eriksson, professor vid institutionen för medicin vid Karolinska institutet.

Få biverkningar men dyrt

Patienter som använder statiner kan drabbas av muskelvärk men enligt Mats Eriksson har det nya läkemedlet än så länge visat på väldigt få biverkningar. Nackdelen är dock att det är ett dyrt läkemedel.

Annons
Annons

– Jag vet inte priset, men det kommer handla om mycket pengar, säger Mats Eriksson.

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar Bengt D Nilsson 2015-07-22 14:16 (4 år sen)

    Dr Annika Dahlqvist har kommenterat:
    http://annikadahlqvist.com/2015/07/21/repatha-godkant/

  • Avatar Elisabeth 2015-07-22 15:51 (4 år sen)

    Fick mycket biverkningar av Statiner och provade flera olika preparat men fann ett naturmedel som heter Polikosanol och som sänkte kolesterolet bra och har inte haft några biverkningar av detta preparat finns att läsa om på Googles, sök på företaget Aktiv Syn

    Rekommenderas varmt!

  • gote-gor-utvardering-hos-clarks-
    2015-07-22 16:39 (4 år sen)

    RE: Elisabeth:
    Den du använder Polikosanol ges före allt annat i väldigt många länder,
    förskrives av läkare bl.a. i Tyskland då får dom det billigare liksom många andra typer av kosttillskott om man har recept.

  • Avatar 2015-07-22 20:01 (4 år sen)

    Jag tillhör dom som ligger på gränsen, fick medicin för flera år sedan, men mådde så fruktansvärt dåligt av den så jag vägrade äta den, sedan dess har inget prov tagits, skulle bli kallad efter 1 år, det blev jag aldrig, fick medicin mot högt blodtryck, sista kollen var för 1 år sedan 154/80, det var bra för min ålder. allt låg fortfarande på gränsen, socker, kolesterol, men behövde inte medicineras om jag inte ville!!!
    Mår hyfsa´t, mina leder skriker, artrosen spridder ut sig, kotan i ryggen gör mig ganska handikappad, den glider! Mitt liv är förstört, jag aktiva människa, är helt styrd av min rygg, som inte går att operara. vikten som ökat ska vi inte prata om, hemskt

  • Avatar 2015-07-22 23:36 (4 år sen)

    Låter intressant, men undrar vad den kostar och om jag får den genom högkostnadsskyddet.
    Jag ansågs som extremt allergisk mot allt vad statiner heter, med muskelförtvining i bäckenet, bland annat.

    Jag blev nöjd med nya överläkarens rekommendation att helt sluta med statinerna och börja äta havregrynsgröt varje dag. Det verkade funka ett par månader, men härom dagen blev jag blind på höger öga igen på grund av att halspulsådern är igenslaggad till 80 procent. Var havregrynsgröten bara ett spel för gallerierna.

  • gote-gor-utvardering-hos-clarks-
    2015-07-23 00:51 (4 år sen)

    Caspern:
    Tips: det finns ett enda kosttillskott med godkända hälsopåståenden som vidgar trånga blodkärl för bättre blodcirkulation. Det innehåller också all näring ögonen behöver + en massa vitaminer och mineraler.
    Det heter Klarin perfekt, har räddat synen på många bl.a. diabetiker och alla synstörningar.
    Googla på det. det är väldigt omskrivet.

  • Avatar 2015-07-23 01:16 (4 år sen)

    Jag har i 76 dagar tagit Klarin Perfekt varje dag och har således bara 4 tabletter kvar till de 80 som fanns i burken som jag köpte av dig.
    Jag har absolut inte känt några förändringar under tiden. Tvärtom har jag muskelkramper i varje liten muskel i underbenen hållit mig vaken om nätterna, även dagtid krampar det överallt i underbenen.
    Jag är nästan 100 procent säker på att efter att burken är tom så försvinner kramperna. Aldrig mer detta "Humbug"
    Om KP rensar ådrorna varför slocknar då mina ögon. fortfarande.

  • Avatar 2015-07-23 06:37 (4 år sen)

    Jag läser en annan artikel bredvid denna. "Symtom vid för högt kolesterol" där man nämner att man kan få inlagringar av kolesterol i handens sträcksenor.

    När jag för någon månad sedan var hos min husläkare för nytt p/k-prov, råkade jag glida med fingrarna i sänkan mellan knogarna och det smärtade till som om någon läkare hade glömt en nål efter en operation.
    Smärtan låg hela vägen från knogarna mellan pekfingret och långfingret nästa upp till handleden. För att kolla kände jag mellan alla knogar och det var samma smärta på samma ställe på andra handen.
    Jag frågade husläkaren när han såg mig rycka till av smärtan, vad detta kunde bero på. Han ruskade bara på huvudet.
    Jag går långa promenader flera gånger varje vecka och anser mig själv ha god kondition.
    Vad kan dessa smärtor komma ifrån och hur blir jag av med dem. Jag är 75 år.

  • gote-gor-utvardering-hos-clarks-
    2015-07-23 10:00 (4 år sen)

    Caspern:
    En burk Klarin perfekt innehåller 30 kapslar, så 2 burkar blir 60 kapslar. Jag undrar om du inte blandar ihop med något annat ?
    Den produkten har en enorm mängd av kontrollerade studier för varje ingående ingrediens och fick därför godkända hälsopåståenden som "främjar blodcirkulationen " bland många andra.
    Det finns inget näringsämne i den som skulle framkalla något liknande vad du beskriver. KP har fått oerhört många tack för att ha räddat synen vid gula fläcken, hos diabetiker, och andra synstörningar. Den är väldigt antiinflammatorisk dessutom. Jag blev själv av med mina problem med gula fläcken och iriterna i regnbågshinnorna därför ville jag tipsa om den från början.
    Förstår att du har en väldigt besvärlig situation.

  • Avatar 2015-07-23 15:24 (4 år sen)

    Ursäkta, när jag läser lite mer noggrant så ser jag att det bara är 30 kapslar, men jag fortsätter inte med dem.

  • Avatar Bengt Nilsson 2015-07-23 16:49 (4 år sen)

    Läs gärna boken "Kolesterolmyten" av Uffe Ravnskov .
    http://butik.pagina.se/fb_produkt.asp?art=9789172411890

  • Avatar joel 2015-08-11 11:29 (4 år sen)

    Kolesterol är ju en av kroppens viktigaste byggstenar! Ett högt kolesterolvärde är oftast tecken på att kroppen anser att det behövs mycket byggmaterial. Oftast är orsaken till detta behov vår numera tragiskt socker- och stärkelsebemängda diet.
    Om vi övergår till artegen föda, vilket enkelt uttryckt innebär att vända proportionerna fett/kolhydrater helt om, och bibehålla oförändrat proteinintag, skulle oerhört många problem för dagens människor försvinna.


Annons
Annons
Annons
Annons
Annons