Fakta | Kolesterol

Så sänker du kolesterolet

Eftersom hjärt-kärlsjukdom är ett allvarligt, ofta livshotande tillstånd är det naturligtvis viktigt att förebygga insjuknande. Dödligheten i hjärt-kärlsjukdom har glädjande nog minskat under senare år, bland annat beroende på sjunkande kolesterolvärden i befolkningen.

Anders G Olsson, professor emeritus i invärtesmedicin vid Hälsouniversitetet i Linköping, Stockholm Heart Center
Uppdaterad den: 2015-05-08
Författare: Anders G Olsson, professor emeritus i invärtesmedicin vid Hälsouniversitetet i Linköping, Stockholm Heart Center
Uppdaterare: Peter M Nilsson, professor i klinisk kardiovaskulär forskning, Lunds universitet

Annons

Genom levnadsvanorna kan man i hög grad påverka risken att insjukna i hjärt-kärlsjukdom. Kosten är mycket viktig i detta sammanhang, där mättade fetter ökar ”det onda” LDL-kolesterolet i blodet, som i sin tur har ett starkt samband till hjärt-kärlsjukdom. Man bör därför sträva efter att ersätta det mättade fettet med enkel- och fleromättade fetter, som har en gynnsam effekt på hjärt-kärlrisken.

Den så kallade medelhavskosten är idealisk för att minska risken för hjärt-kärlsjukdom, bland annat genom att påverka kolesterolnivåerna i rätt riktning. Denna kost är rik på grönsaker, baljväxter, frukt, nötter och fisk samt olivolja, som ingår som en viktig komponent i matlagningen. Det finns numera även liknande kostalternativ från de nordiska länderna, men inte lika väl dokumenterade. Motion och rökstopp är också mycket viktiga livsstilsåtgärder, som i hög grad påverkar risken för hjärt-kärlsjukdom.

Mättade fetter höjer kolesterolet

LDL-kolesterolet regleras av genetiska faktorer, men ökar med intaget av framför allt mättade fetter, det vill säga fett från mejeriprodukter och charkuterier. Man bör istället äta exempelvis fet fisk, som innehåller fleromättade fettsyror (så kallade omega 3-fetter) som är gynnsamma ur risksynpunkt.

Annons
Annons

Övervikt bör också undvikas, eftersom det höjer halten av det skadliga apolipoprotein B (läs mer i faktabladet ”Vad är kolesterol?”) och triglycerider. Att undvika stillasittande och vara fysiskt aktiv samt inte röka är också fundamentalt för hjärt-kärlhälsan.


Annons
Annons
Annons
Annons