Intervju | Kolesterol

Personliga kostråd motiverar till att äta rätt

Bättre matvanor och mer motion minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Har vi hört det förut? Men med rätt information från vården och individanpassade råd kan det gå att motivera de flesta, menar livsstilsprofessorn Mai-Lis Hellénius.

Publicerad den: 2014-12-05
Författare: Anna-Cajsa Torkelsson, Redaktör

Annons

Mai-Lis Hellénius är överläkare på Livsstilsmottagningen på Karolinska universitetssjukhuset. Hon och hennes kollegor arbetar för att färre svenskar ska drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar – och ett vapen i kampen är kunskap, menar hon.

– Vi tror att kunskap om ens egen hälsa och vad som påverkar den gör att man blir mer motiverad, säger hon.

Till Livsstilsmottagningen kommer man efter remiss från den vanliga sjukvården. Man får samtala med en sjuksköterska, man blir undersökt och får individuell feedback. Efter det slussas man vidare till samtal med såväl läkare som sköterska för att diskutera sina levnadsvanor. Efter runt ett halvår är det dags för återbesök.

– Vi vill diskutera med patienterna, inte skuldbelägga. Många skäms redan över rondören eller över att de röker. Jag tror att vi inom vården ofta ökar på den där skulden, och det måste vi sluta med.

Dessutom är det viktigt med individuellt anpassad information, menar Mai-Lis Hellénius.

– Frågorna vi får idag är ofta extremt detaljerade. Hur mycket socker är det i den här yoghurten? Kan jag steka i den här typen av olja? Ibland måste vi koppla in dietisten för att verkligen hitta metoder som funkar för varje enskild person. Om man älskar kakor kanske inte det bästa rådet är att helt sluta äta kakor, men man kanske kan lära sig att baka på nötter istället? Vi måste helt enkelt vara så pålästa att vi kan skräddarsy våra råd.

Förra året kom nya nordiska näringsrekommendationer för vilken typ av kost man bör äta för att minska risken för hjärt- och kärlsjukdom, diabetes typ 2, cancer och övervikt. Näringsrekommendationerna trycker mycket på vikten av frukt och grönt, baljväxter, fisk, skaldjur och nötter. Man bör byta ut produkter av vitt mjöl mot fullkornsprodukter och smör mot vegetabiliska oljor. Konsumtionen av charkprodukter, rött kött, socker, salt och alkohol behöver enligt rekommendationerna minskas.

Annons
Annons

För att ta fram de nya näringsrekommendationerna gick över hundra experter från hela Norden igenom tusentals vetenskapliga studier, och Mai-Lis Hellénius känner sig trygg med att hon går ut med vetenskapligt beprövade råd.

– Som läkare måste man kunna skilja på tycke, smak och vetenskap, och glömma sina egna preferenser. Mina egna erfarenheter av en viss diet räcker aldrig som kunskapsbas, säger hon.


Annons
Annons
Annons
Annons