Fettet och hälsan

Under det senaste decenniet har kunskapen om mat och hälsa ökat kraftigt, och antalet vetenskapliga artiklar inom området har ”exploderat”. Trots det har förvirringen kring vad som är ”den bästa maten för hälsan” tilltagit, och vi möts av motstridiga råd och tips om olika dieter.


Publicerad den: 2013-04-25

Annons

Nyligen hölls en seminariedag under namnet ”Fettskolan”, i regi av Livsstilsmottagningen, Karolinska Universitetssjukhuset och Stockholms läns läkemedelskommitté. Netdoktor var där och lyssnade.

Sjukvården står inför stora utmaningar när det gäller att ge väl underbyggda kostråd och att med vetenskap möta den engagerade patienten. Detta belyses inte minst av att Socialstyrelsen tidigare lanserat ”Nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder”.

Huvudsyftet med dagen var således att reda ut begreppen kring ”fettförvirringen” utifrån aktuell forskning, med betoning på vad fettet i maten och kolesterolvärdena har för betydelse för hälsan.

Annons
Annons

Dessutom ville man lyfta fram behovet av kvalificerad kostrådgivning inom hälso- och sjukvården.

En omfattande genomgång av den senaste forskningen leder, enligt föreläsarna, fram till följande hälsobaserade principer (som inte har något med viktnedgång att göra):

  • Öka intaget av omättade fetter, på bekostnad av mättat fett
  • Ät mycket baljväxter, frukt och grönsaker, nötter, olivolja, mandlar, spannmål och fisk
  • Drick måttliga mängder alkohol
  • Ät lite kött och köttprodukter (särskilt rött kött) samt lite mjölk och mejeriprodukter

Ovanstående råd brukar ofta sammanfattas i den så kallade medelhavsmaten (även om man kring medelhavet sannolikt inte äter riktigt så nu för tiden). Denna typ av konsumtion har i stora studier visat sig minska risken för såväl hjärt-kärlsjukdom och diabetes typ 2 som vissa cancerformer samt de neurodegenerativa sjukdomarna Parkinson och Alzheimer.

Det har även presenterats en nordisk motsvarighet till medelhavskosten; den så kallade ”nordieten”, som bygger på samma principer, men är anpassad efter nordiska förhållanden och mattraditioner. Denna kost kan sammanfattas enligt följande:

Annons
Annons
  • Ät mera fullkorn, frukt, bär, rapsolja, nötter, fisk och mindre mättat fett, socker och salt.

Enligt föreläsarna från Livsmedelsverket går den nuvarande konsumtionstrenden tvärs emot rådande näringsrekommendationer eftersom vi konsumerar allt mer mättade fetter (som smör, grädde, fet ost, bacon och rött kött) och både saltintaget och sockerkonsumtionen fortsatt ligger på höga nivåer. Dessutom tittar allt färre efter nyckelhålsmärkta produkter i butikerna.

Det återstår att följa vad detta kan få för konsekvenser för exempelvis insjuknandet i hjärt-kärlsjukdom i Sverige, men man har redan sett tydliga tendenser på att den tidigare positiva utvecklingen är på väg att vända (med bland annat förhöjda halter av ”det onda kolesterolet” LDL).

Från Livsmedelsverket slog man även fast att de senaste vetenskapliga studierna pekar på att sammansättningen av fettet är viktigare än mängden fett, och att en del av det mättade fettet i maten bör ersättas med fleromättat.

Sist, men inte minst, betonades vikten av rökstopp och fysisk aktivitet – särskilt den hälsosamma effekten av regelbundna ”bensträckare”.

Dagen avslutades med en diskussion kring behovet av att se över skolmaten och elevernas matvanor, något som kanske kan bli ett eget tema vid ett kommande seminarium. När det gällde framtida trender, hoppades och trodde föreläsarna att den så hälsofrämjande salladen skulle få ett uppsving.

Vilken kost anser du är bäst? Kommentera här nedan.

Fotnot: Föreläsare denna dag på Norra Latin i Stockholm var professor Mai-Lis Hellenius, Karolinska Institutet; KC Wallberg, matkreatör, Restaurang Gubbhyllan; Åse Brugård Konde, nutritionist, Livsmedelsverket; Hanna Eneroth, nutritionist, Livsmedelsverket; Matthias Lidin, sjuksköterska, Karolinska Universitetssjukhuset och Mattias Damberg, specialist allmänmedicin, Citypraktiken Västerås

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar Wille 2013-06-4 09:19 (4 år sen)

    Vi består av en massa rött kött och mättade fetter. Är detta farligt så borde vi inte må så bra av att ha det inuti oss hela livet.

    Hursomhelst så är både forskningen på det röda köttets och det mättade fettets farlighet rätt så värdelös. Ofta finns det fler variabler som påverkar och studierna är inte randomiserande och kontrollerande utan epidemologiska. För fettets skulle så borde WHI studien ha avgjort frågan att mättat fett inte är farligt, men det kanske inte är så enkelt att gå ut med att man gett felaktiga råd. Numera så kommer det mycket information som visar att hjärtsjukdom är en inflammation i blodkärlen och att denna absolut har en stark koppling till högt blodsocker och högt insulin. Man flyttar alltså över skulden från dietärt fett till sockerkonsumtion. Tittar man på hela 1900 talets förändringar i ätmönster så är det sockret som sticker ut. Från obefintliga mängder till en rejäl ökning i början av 1900 (sockerbetornas intåg). Strax därefter kom ökningen av hjärt och kärlsjukdom. Den ökningen stannade absolut inte av när vi fick fettasnåla kostråd i början på 80. Då började människor äta ännu mer sockerarter för att stilla sitt hungersug. I början på 1900 kom även konstgjorda margarinfetter som även innehöll icke naturliga transfetter. Idag är det bättre men frågan är om dessa är bra. Fettsyrabalans är ett ord man ofta hör och det kanske ligger mycket i detta. Inflammation ökar ju med omega-6 som finns i margariner och matoljor.

  • Avatar 2013-06-5 11:40 (4 år sen)

    Angående texten "förhöjda halter av det onda kolesterolet LDL". LDL är inget kolesterol utan en lipoprotein som förflyttar triglycerider och kolesterol till cellerna. Kolesterol är ett livsnödvändigt ämne som skyddar våra celler och är en del av vårat viktiga immunförsvar. När det gäller just LDL så har man hittat två varianter varav den ena är mer skadlig. Man kan alltså ha ett förhöjd LDL nivå utan att man har ökat den farliga varianten. Nu till det mest intressanta och viktiga. Mer fett i födan ökar den snällare varianten av LDL som brukar beskrivas bildligt som större och fluffigare. Mer snabba kolhydrater (modern föda) ökar däremot den lilla tätare LDL varianten (Very Low Density Lipoprotein = VLDL). Det är denna lilla täta variant som fastnar i våra kärl. Man mäter andelen av dessa genom det moderna Apolipoprotein-testet (Apo-kvot). Det går även att få fram om det är bra eller dåligt genom att titta på hur mycket triglycerider du har. Ligger dessa lågt kan du vara lugn. Jag äter själv LCHF kost och har ett totalkolesterol på 3,9, men mina triglyceriger ligger på 0,5 vilket är jättebra när det gäller hjärtsjukdom. Summering är att vi inte ska vara oroliga för våra kolesterolvärden om vi inte äter en massa snabba kolhydrater och socker. De som inte klarar sig utan en daglig hög sockerdos kanske borde försöka få ner sina triglycerider och minska den negativa påfrestning som höga blodsockernivåer har på våra kärl. Att äta mer fett istället för socker är ingen dum ide. Att äta både mycket sött och fett är inte så smart.

  • Avatar Nillan 2013-09-19 15:27 (4 år sen)

    Så lurad jag känner mig idag. Har lyssnat på dietister, läkare med flera under många, många år. Professorer och livsmedelsverk. Har ätit fettsnålt, dvs lightprodukter och varit ständigt hungrig. Mao gått på svältkost. Nu får det vara nog. Tänker definitivt inte lyssna på den svenska sk vetenskapen längre. Jo det finns några som inte ställer in sig i ledet, de som lever i verkligheten. All respekt och heder till er, fortsätt så!

  • Avatar Hans Nyström 2013-10-9 19:25 (4 år sen)

    tag ett salladshuvud.2skär av en bit rot...den ruttna
    3.skär hela huvudet....på tvärs
    enbit från centrum
    4- 1 cm tjock 5- faftta med båda händerna och ät som en smörgås
    6- krydda med citron
    och ät tillsammans med ett körsbärs tomat
    pröva innan du förkastar.
    HH h älsar h ans

  • Avatar AGNETA 2013-10-20 19:33 (4 år sen)

    Jag tycker det är skrämmande att så många människor vägrar att tro på vetenskapliga resultat när det gäller kost och hälsa. Jag äter i linje med Livsmedelsverkets rekommendationer och jag är snart 60 år och har nästan samma vikt som när jag var 20. Samtliga hälseorelaterade världen är bra. Att alltflera hyllar fettdieten kommer att leda till en sjukvårdskollaps längre fram


Annons
Annons