Fakta | Hjärtsvikt

Hälsotips: Hjärt- och kärlsjukdom

Med några enkla tips och förändringar i din livsstil minskar du risken för att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar. Ta till dig de goda vanorna genom idag.

Uppdaterad den: 2005-11-23

Annons

Se till att du har en hälsosam vikt och midjemått genom att satsa på bra mat och lagom mycket motion.

Ät varierat och regelbundet: frukost, lunch, middag&nbspsamt 2-3 mellanmål, varje dag.

Ät mer frukt och grönsaker, satsa på ”5 om dan”, det vill säga en frukt eller en grönsaksportion till varje måltid och mellanmål.

Annons
Annons

Välj rätt fett

Omättat fett som finns i fet fisk, raps- och olivolja, nötter, frön och avokado är bättre än mättat fett som finns i smör, grädde, andra feta mjölkprodukter, bakverk, chips och liknande.

Träna regelbundet: hitta en motionsaktivitet som du trivs med, välj mellan cykling, simning, dans, fotboll, ishockey, gympa, styrketräning, yoga, eller vad nu just du lockas av. Rör också mer på dig mer i vardagen: gå eller cykla till jobbet, ta trapporna istället för hissen.

Minska stressen

Sluta stressa, hitta en avkopplingsmetod som passar dig, välj mellan till exempel yoga, meditation, promenader, ett bad, en bra bok, lugn musik. Se till att ta en halvtimmes paus med lugn och ro varje dag.

Annons
Annons

Annons
Annons