Fråga doktorn

Fråga   Hjärt- & kärlsjukdom

Biverkningar av Lipitor och Simvastatin

Hej, Jag tar Lipitor 20mg per dag. Jag har provat Simvastatin men fick avbryta på grund av biverkningar. Fick muskelvärk och mådde allmänt dåligt. Nu har följande märkliga problem inträffat: jag har sedan ett år en skada i rotatorkuffen på höger axel (konstaterad genom datotomografi?). Muskelfästet i överarmen gör ont och har en diffus smärta. Nu till det allra konstigaste: min högerarms muskelfäste börjar också göra ont och kännas klent. Hur är detta möjligt - jag har inte skadat den på något sätt! Min fråga är följaktligen: Är det Lipitormedicineringen som ger biverkningar? Kan Lipitor göra att minnet försämras? Tror mig läst om det efter läkarstämman som hölls nyligen? Om jag får biverkningar även av Lipitor - vad finns då? Min förhöjning är ärftlig men jag börjar också ligga farligt nära diabetesgränsen efter prov av insulintoleransen. Finns det ett samband? Jag har helt förändrat mina kost och motionsvanor vilket borde ge effekt! Törs jag sluta medicinera med Lipitor på egen hand för att se om muskelvärken försvinner eller minskar?

Svar:

Hej,

Enklaste sättet att utröna om det kan vara Lipitormedicineringen som orsakar smärtan är att göra ett uppehåll med medicineringen. Statinsmärta (Lipitor är liksom simvastatin en statin) sitter normalt i själva muskeln, som blir öm och ömheten brukar alltid försvinna ganska direkt när man upphör med medicineringen.

Det är inte farligt att sluta med Lipitormedicineringen för att ta reda på detta. Det låter enligt mig som mindre sannolikt att den typ av smärta du beskriver skulle orsakas av Lipitor men eftersom du fick symtom av simvastatin kan det förstås inte uteslutas.

Det finns inget som talar för att minnet försämras med Lipitor. Man har genomfört ganska stora studier av Lipitors förmåga att motverka uppkomst av demens men man har inte fått fram någon effekt. Man kan nog säkert dra slutsatsen att Lipitormedicineringen varken förbättrar eller försämrar minnet.

Om det visar sig att det är Lipitor som orsakar din smärta bör du förstås inte äta den medicinen. Det finns då andra alternativa mediciner att ta till, som sänker det onda kolesterolet. Det finns ytterligare statiner att pröva och det är inte säkert att man får biverkningar av alla.

Annars finns ytterligare behandlingsalternativ. Det finns också kolesterolsänkande läkemedel som förbättrar sockerbalansen.

Med vänliga hälsningar,

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Hjärtsvikt efter hjärtinfarkt – hur kan man förebygga?

2018-02-20 | 15:03

av Nasser Ahmadi

Möjlighet att dra ner medicinering?

2018-02-20 | 15:15

av Nasser Ahmadi

Andfåddhet, trötthet och svullnad i kroppen

2018-02-20 | 16:01

av Nasser Ahmadi

Har hjärtsvikt, förmaksflimmer och pacemaker - är anfådd och har ingen ork

2018-02-20 | 16:15

av Nasser Ahmadi

55 % hjärtkapacitet - är det viktigt att fortfarande mäta med ultraljud och Ekg?

2018-02-27 | 12:07

av Nasser Ahmadi

När är det läge för CRT Pacemaker?

2018-02-20 | 17:03

av Nasser Ahmadi

Har passiv rökning inverkan på hjärtsvikt?

2018-02-20 | 17:01

av Nasser Ahmadi

Kan hjärtsvikt försvinna?

2018-02-20 | 18:50

av Nasser Ahmadi

Hur sänker man pulsen vid hjärtsvikt?

2018-02-20 | 17:13

av Nasser Ahmadi

Högt BNP - vad kan man göra åt det?

2018-02-21 | 12:04

av Nasser Ahmadi

Vem bevakar medicinering/hjärtsvikt?

2018-02-20 | 20:05

av Nasser Ahmadi

Sticker och hugger till runt hjärttrakten

2018-02-21 | 10:28

av Nasser Ahmadi

Bästa medicinen för hjärtsvikt?

2018-02-21 | 12:27

av Nasser Ahmadi

Förvinner hjärtsjukdomar med ketogen kost?

2018-02-21 | 14:56

av Nasser Ahmadi

Hur vet man skillnaden på dålig kondis och hjärtsvikt?

2018-02-21 | 16:58

av Nasser Ahmadi


Annons
Annons
Annons
Annons
Annons