Fråga doktorn

Fråga   Hjärt- & kärlsjukdom

Är det farligt att göra uppehåll i behandlingen med blodtrycksmedicin?

Jag undrar hur farligt det är att sluta till och från med blodtrycksmedecin. Medicinen heter atacand plus.

Svar:

Om det är farligt att sluta med din medicin Atarcant, beror helt på varför du tar denna medicin. Den vanligaste orsaken till att ta medicinen är högt blodtryck. Att sluta ger vanligen inga problem på kortsikt, men på längre sikt kommer ditt blodtryck att öka. Min rekommendation till dig är att se till att behålla ett normalt blodtryck. Är anledningen till att du vill sluta med din medicin Atarcant biverkan, kan du få din läkare till att ge dig en annan medicin för ditt höga blodtryck.

Med vänlig hälsning,

Steen Jensen
Kardiolog, överläkare

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
byta ut waran

2017-04-11 | 15:46

av Anders Englund

Blodtrycksmätare

2017-04-11 | 15:44

av Anders Englund

Extraslag

2017-04-11 | 15:39

av Anders Englund

Hur hög puls och hur mkt oregelbundna slag ska det vara för att man ska ha ett förmsksflimmer och ä

2017-04-11 | 15:31

av Anders Englund

Betablockerare som vid behov

2017-04-11 | 15:09

av Anders Englund

vibrationer i bröstet

2017-04-11 | 15:05

av Anders Englund

Träning efter elkonvertering

2017-04-11 | 15:02

av Anders Englund

Utan åtgärd

2017-04-11 | 14:15

av Anders Englund

Plötslig andnöd

2017-04-11 | 09:40

av Anders Englund

Extraslag

2017-04-11 | 08:49

av Anders Englund

Strok

2017-04-11 | 08:19

av Anders Englund

träning

2017-04-11 | 06:46

av Anders Englund

Mystiska symptom Hjälp

2017-04-10 | 23:38

av Anders Englund

Förmaksflimmer från nov 2008

2017-04-10 | 22:37

av Anders Englund

Orolig och får ingen hjälp vad gör man då?

2017-04-10 | 18:50

av Anders Englund


Annons
Annons
Annons
Annons