Forum Hjärt- & kärlsjukdom


Tavara

Min man har blivit ordinerad 10 mg Tavara pga att kolesterolet var lite förhöjt 6. Han har blivit svullen över magen och mår illa och är mer nedstämd. Kan han sluta ta dem utan läkarens svar nu eftersom det är helg. Känner någon till Tavara, kanske finns mildare statiner? Tacksam för svar/orolig

Jag är ingen läkare men jag är skeptisk till att sänka kolesterolet för äldre. Varför? - Kolesterol är ett livsviktigt ämne som deltar i vårat immunförsvar. Kolesterolet ställs in på den nivå som det ska vara av en orsak. - Äldre människor med högre kolesterol lever längre än de med lågt (enligt studier). Detta kan ha med immunförsvaret att göra. - Hjärtsjukdom beror på inflammation i kärlväggarna. Att förebygga inflammationen borde vara den bästa lösningen. Minska på modern mat, dvs bort med allt socker och minska även på mjölmat. Undvik margariner och omega-6 rika matoljor. Ät mer naturlig människomat (fråga dig själv om detta fanns för 30 000 år sedan). Läs gärna kostdoktorns sida om kolesterol där han beskriver de nya mätmetoderna som inte klumpar ihop LDL utan delar upp dessa i två olika sorter (apo-kvot). Socker är det i maten som höjer den farligare varianten. Fett höjer den snälla. Detta gör att man tagit bort fett att ha ett samband med hjärt och kärlsjukdom. Allt pekar på att det är "sötebrödet" som ska bort, men av olika orsaker (eventuellt egen prestige) så går det trögt för folk att gå ut med dessa varningar. Man vill ju säkert också att äldre ska få ha sitt goda i livet. http://www.kostdoktorn.se/kolesterol/ Denna tar upp lite mer om kolesterol: http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm Mvh Wille

Annons
Annons
Annons