Forum Hjärt- & kärlsjukdom


Byte av läkemedel

Har i många år intagit cozaar mot förhöjt blodtryck med gott resultat. Apoteket har nu ersatt detta med losartan sandoz som jag tagit i 10 dagar. Redan andra dagen fick jag yrsel och därmed obehagskänslor.Tog omedelbar kontakt med min läkare som fann det osannorligt att läkemedelsbytet var orsaken. Fick remiss för nogrann undersökning av hjärtat detta kommer att ske om ett par veckor.Jag har stort förtroende för min läkare men kan inte släppa tanken på att kanske det finns olika inneåll i läkemedlen som i varje fall bidragit till besväret Tacksam för synpunkter

Jag tror på din teori. jag har märkt skillnad på om jag tar Zolpoderm i stället för Stilnoct så får jag mycket mer biverkningar. Man ska nog hålla sig till originalen


Det har visats sig att apoteket fortfarande har mitt tidigare använda läkemedel cozaar kvar på hyllan. Köpte en månadsranson för att konstatera om det gör någon förbättring. Och efter 3 dagar så blev det en markant förbättring. Kanske för tidigt att dra några slutsatser men just nu verkar det som att det inte var lämpligt av apoteket att till mig ersätta cozaar med losartan sandoz . Finns det tillräcklig kontroll i hantering av läkemedel när byten görs?


Insistera på att behålla det märke du alltid har fått använda. Om det verksamma ämnet i en medicin var det enda som spelade roll så skulle inte innehållslistan vara 5-50 ord lång. Många gånger kan de bindningsmedel och hjälpmedel för upptagning påverka i liten utsträckning,vilket nog är vad du upplevde och vilket din läkare nog skulle avfärda,då många läkare är arroganta och okunniga om de små detaljerna. Inget ont om din läkare då han säkert är jävligt bra på sitt område, men kanske mindre bra på biokemi och hur olika märken av samma medel trots allt kan skilja sig i effekt!


Tack för dina intressanta kommentarer

Annons
Annons
Annons