Forum Hjärt- & kärlsjukdom


Forumtråd: Biverkningar av blodtrycksmediciner

Blodtrycksmediciner har ofta biverkningar, man varken läkare eller patienter har reda på det riktigt. Jag har fått byta mediciner flera gånger. Det gäller att vara alert och stå för sig. Läkare underskattar ofta risken med biverkningar.
Bara ett exempel: jag hade fått ordinerat kalcium blockerare. Den ena, som innehåller Amlodipin, gjorde att jag inte orkade vara vaken alls. Nästa som jag fick ordinerat var Felodipin (Plendil). Det hade jag haft även tidigare många år (och diffusa ledbesvär som kom och gick), men jag fick nu en större dos. Jag fick direkt akuta ledbesvär. Artros, sade ortopeden som jag sedan besökte, ingenting att göra åt, den blir inte bättre. Jag läste utländska medicinska sidor och kom fram till att kalcium blockerare kan ha den bieffekten. Fick till slut den utbytt till annan typ av medicin. Sedan dess har "artrosen" nästan helt försvunnit. Jag frågade ortopeden. Bieffekter av blodtrycksmediciner har ortopeder ingen koll på, sade han. Och hjärtläkare har noll koll på ortopediska bieffekter. Så vem vänder man sig till? Själv är ibland bästa läkare. Man är ju sina symptom närmast och kan noga känna på om någonting verkar ändras vid byte av mediciner.

synd att vi blir uppdelade i småbitar finns det ingen bok om helheten läkarkåren kan lÄsa

Skriv ett inlägg i diskussionen
Annons
Annons
Annons