Forum Hjärt- & kärlsjukdom


Akuthjälp - Följdsymptom

Bakgrund: 
Insjuknandet kom smygande för ca 6 månader sedan. Kraftig yrsel, total orkeslöshet och utmattning. Detta resulterade i flera akutbesök. Det fjärde besöket visade en liten hjärtinfarkt, mycket högt blodtryck. Kranskärlsröntgen visade att operation var nödvändig. Denna utfördes februari 2014.
Efter sjukhusvistelse och alla efterkontroller av hjärtat har det visat sig vara normaliserat och blodtrycket betydligt lägre. Däremot har symptomen kvarstått!
Nuvarande läge:
Jag är fortfarande lika påverkad av mental och fysisk ansträngning, såväl en kort promenad som koncentration vid samtal, mejl och sms etc
Sista månaden har har även en känsla av pulsering/förträngning i halsgropen tillkommit,som ger samma påverkan. Detta uppstår utan förvarning, kan ske vid både vila och efter måltid. Blodtrycket har även börjat stiga vid det sista nya symptomet. Detta påerkar mig oerhört och gör mig helt utslagen.
Mediciner jag äter:
AMLODIPIN
TROMBYL
CANDESARTAN
BRILIQUE
BRISOPROPOL
ATORVASTATIN
 
Varken husläkare, olika hjärtläkare eller invärtesläkare har hittills kunnat hitta ngn förklaring varför jag fortfarande mår så dåligt. Jag har inte kunnat köra bil, haft ngt socialt liv eller utföra några vardagliga göromål. Endast små korta promenader. Konditionen är sämsta tänkbara. Började med sjukgymnastik men har svårt fullfölja denpga dessa nya symptom.
Finns det ngn känner igen denna åkomma? Eller som kan ge mig vägledning hur jag ska ta mig vidare? Skulle vara mycket tacksam för råd.

Hej!
I dina skor skulle jag börja med att läsa under rubrik: Biverkningar, på samtliga mediciner. Spalta upp dessa och se på helheten i jämförelse med hälsotillståndet, (även korsrelaterade biverkningar, vilka troligen en läkare har bättre inblick i.)
Sen skulle jag ta med mig resultatet till ansvarig läkare och resonera runt dessa för att kunna göra en mycket noga avvägning till varje medicin och dos.
Vad gäller trycket i halsregionen: lär dig hur det känns när det inte känns, ta den rutinmässigt och sätt två fingrar vid halspulsådern när du känner trycket, räkna slag/min och försök att uppfatta hur mycket det ökar i styrka så att du får en uppfattning om hur stor skillnaden är och hur allvarligt det möjligen skulle kunna vara.
Ångest och rädsla kan "kännas" i halsen, så det blir värre om man är rädd/orolig!
Det kan vara bra att söka upp någon terapeut som du kan prata med om din oro och utsatthet.
Lycka till!


Jag kan absolut ingenting om mediciner, men när jag ser i din lista av mediciner jag också ordinerades, måste jag ge min erfarenhet, fast jag vet att vi alla reagerar olika på  mediciner. Det den ene mår dåligt av kanske inte alls ger några biverkningar till andra.
Trombyl får du förmodligen för att tunna ut blodet. Min överläkare böt ut det mot Varan.
Bisoprolol tror jag du menar, går jag också på, utan biverkningar.
Atorvastatin och Simvastatin höll på att göra mig tokig. Jag klättrade på väggarna hemma med elektriska strömningar i underben och armarna. Efter flera månader med denna tortyr berättade ny läkare att dessa statiner är kända för dessa biverkningar. Sedan dess går jag inte på några statiner alls .
Trots att ögonen slocknar (Blir blind) med jämna mellanrum på grund av  förkalkad halspulsåder
går jag jättelånga promenader nästan varje dag.
Lycka till.

Annons
Annons
Annons