Graviditetsvecka 13


Uppdaterad den: 2013-01-31
Publicerad av: Mats Halldin, ST-läkare i allmänmedicin och medicine doktor, medicinsk chef, Netdoktor

Annons

Mamman

Livmodern börjar nu resa sig över bäckenet och trycket på urinblåsan börjar avta. Träning under graviditeten är sunt, både för dig och fostret. Gravida som tränar upplever graviditeten och förlossningen som lättare än de som inte tränar. Dessutom har de som tränar bättre självkänsla, de ökar mindre i vikt och upplever färre komplikationer. Lätt till måttlig fysisk aktivitet förebygger havandeskapsförgiftning. Om du är van att träna kan du fortsätta som vanligt, men ta inte i mer än 60–70 procent av din maxkapacitet. Om du inte är van att träna är det inte nu du ska börja springa maratonlopp. Du kan börja träna nu, men ta det lugnt. Fråga om råd på gymmet om du går på ett sådant. De kan ge råd om vilka övningar du eventuellt bör undvika. Du bör undvika kampsport, handboll, fotboll och extremsporter. Läs mer om detta här.

Fostret

Hela skelettet har bildats, men mycket är brosk. Processen som ska göra brosket hårdare, alltså till ben, varar ända fram till förlossningen. Huvudhår och ögonbryn skapas och dessutom får fostret ett tunt lager fint hår över hela kroppen. Det kallas lanugo och skyddar kroppen mot rispor och skador. Håret sitter kvar ända fram till strax före förlossningen. Fostret börjar producera hormoner och det övar på att ”andas” fostervatten genom lungorna.

Fostret är cirka 11 cm långt och väger 50 g.

Annons
Annons

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.

Inga har kommenterat på denna sida ännu


Annons
Annons
Annons
Annons