Gravida kvinnor kan må bra av att styrketräna

Gravida kvinnor som styrketränar under sin graviditet kan få minskade besvär med trötthet och illamående samt få ökad känsla av att kunna kontrollera och hantera sin graviditet. Det visar en ny avhandling från Sahlgrenska akademin.

erika-sjoo
Publicerad den: 2015-10-28
Författare: Erika Sjöö, Redaktör

Annons

Det är inte ovanligt att gravida kvinnor rekommenderas lättare motionsformer som simning och promenader men nu kan råden komma att ändras. Det har tidigare gjorts få studier på ämnet graviditet och styrketräning men nu visar alltså en ny avhandling från Sahlgrenska akademin i Göteborg att styrketräning kan vara positivt för den gravida kvinnan.

Slapp trötthet, illamående och dålig hållning

I den kvalitativa studien deltog 17 gravida kvinnor som alla fick svara på intervjufrågor om sin styrketräning. 

Bakom avhandlingen står sjukgymnasten och forskaren Karolina Petrov Fieril som undersökt effekterna av styrketräning under graviditeten.

Annons
Annons

– Våra resultat tyder på att styrketräning, på en medelhård intensitetsnivå, är en lämplig träningsform under graviditeten. Kvinnorna som styrketränat under graviditeten har upplevt att de mått bra av att träna styrketräning, att träningen kunde minska de graviditetsrelaterade besvären och öka känslan av att hantera sin graviditet, säger Karolina Petrov Fieril i en intervju på Sahlgrenska akademins hemsida.

Kvinnorna som deltog i studien fick minskade graviditetsrelaterade problem som till exempel trötthet, illamående, dålig hållning, huvudvärk, sömnlöshet och ryggsmärtor.

Oförändrat blodtryck

I studien lät man även undersöka hur blodtrycket och pulsen hos de gravida kvinnorna påverkades under ett konditions- respektive styrketräningspass. Resultatet visar ingen förändring beroende på träningsaktivitet.

Annons
Annons

– Vi såg att de påverkas på samma sätt oavsett träningsaktivitet och att de håller sig inom hälsosamma värden, säger Karolina Petrov Fieril.

Nu hoppas forskaren på att hennes avhandling ska leda till att man uppdaterar de träningsriktlinjer som finns idag.

Vad har du för erfarenhet av träning i kombination med graviditet? Dela gärna med dig av dina tankar i kommentarsfältet under artikeln.

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.

Inga har kommenterat på denna sida ännu


Annons
Annons