Fakta | Diabetes

Frågor och svar om samband mellan livsstil och sjukdom 2009

Måndagen den 2 mars svarade Netdoktors medicinska chef Mats Halldin, läkare och doktorand på Karolinska Institutet, på besökarnas frågor om sambanden mellan livsstil (mat och motion) och hjärt-kärlsjukdom samt diabetes.

Mats Halldin, legitimerad läkare och medicinsk chef, Netdoktor.se, NetdoktorPro
Uppdaterad den: 2009-03-02
Författare: Mats Halldin, legitimerad läkare och medicinsk chef, Netdoktor.se, NetdoktorPro

Annons

Gäst13997: Jag har högt kolesterol i släkten och äter medicin. Men jag vill helst sluta med det. Vissa säger också att kolesterolmedicin inte har någon verkan. Vad tycker du?


Mats Halldin: Hej! Om du har fått kolesterolsänkande medicin ordinerat, ska du nog stå kvar på detta. Visst har&nbsptill exempel&nbspstatiner effekt, även förebyggande (om du har förhöjd risk för hjärt-kärlsjukdom).

charlie: Hej, jag undrar, jag äter normalt varierat och känner inte att jag behöver banta. Finns det nån anledning att ändra sig till LCHF?

Mats Halldin: Nej, inte alls. Fortsätt äta varierat, röra på dig och må bra!

Annons
Annons

Gäst10286: Läste om läkemedlen för viktminskning. Vad finns det för biverkningar med dessa mediciner?

Mats Halldin: Hej! Förutom allmänna biverkningar, som trötthet och huvudvärk, så är det framför allt mag-tarmsystemet som kan ge besvär (fettrik/oljig avföring och gasbildning).

Gäst46407: Om man har diabetes och går ner i vikt, kan man bli av med sin diabetes då?

Mats Halldin: Ja, om det handlar om diabetes typ 2 - där de insulinproducerande cellerna fortfarande fungerar. Regelbunden motion är ett annat bra tips!

Annons
Annons

Minsan: Jag är 25 år och mellan arbeten. Har en enorm trötthet och kan med lätthet sova 12-14 timmar varje natt och även somna om jag tar en middagslur. Bör jag undersöka ifall jag har begynnande diabetes eller depression? Och hur kan jag aktivera mig bättre?

Mats Halldin: Trötthet är mycket vanligt (framförallt så här års), och mycket svårt att direkt veta orsaken till (ospecifikt). Hör efter hos din husläkare, som kan ta några basala blodprover. Försök att röra på dig - promenader i dagsljus är ett bra tips!

Rammis: Under fliken Diabetes och fakta ges "dietistens fem bästa tips" och menar att det gäller för de flesta av oss - och så räknar man upp det vanliga kostcirkeln, fibrer, socker med mera. Är det inte dags att ta till sig de nya studierna om låg kolhydratkost för oss med övervikt, diabetes och andra sjukdomar istället för att säga att GI, Atkins, Montignac är modedieter som ger dubbeltydiga budskap i media?

Mats Halldin: Jo, det är oerhört viktigt att vi försöker dra rätt slutsatser på rätt faktaunderlag. Jag ”erkänner” att frågan är komplicerad och att inte ens världsledande experter (som jag lyssnat och läst) är eniga. Det gäller absolut för forskarvärlden, inte minst, att vara lyhörd för nya rön – det är ju precis så en god forskare ska arbeta och fungera. Det finns ett ”publik mening”, inte minst i bloggvärlden, att majoriteten av forskarna och beslutsfattarna inte tagit till sig den senaste kunskapen när det gäller andelen (och kvaliteten på) fett i vår mat. Jag är högst medveten om detta, och välkomnar verkligen all forskning på området som ”en gång för alla” kan reda ut de idag något förvirrade begreppen.

Henke82: Min flickvän är gravid och har drabbats av graviditetsdiabetes. Gör detta att hon har större risk att drabbas av "vanlig" diabetes längre fram? Och tror du att hennes nuvarande diabetes försvinner när vårt barn är fött?

Mats Halldin: Hej Henke! Att din flickvän har graviditetsdiabetes innebär att hennes insulinproduktion (från bukspottskörteln) inte riktigt räcker till och därmed får hon för hög halt av socker i blodet. Graviditetsdiabetes försvinner nästan alltid i samband med förlossningen, men sannolikt har hon en något högre risk att utveckla diabetes i framtiden.

Gäst27650: Kan du ge förslag på vilka fetter, som är nyttigast. Smör, margarin, Becell, oliv/rapsolja, majsolja?

Mats Halldin: En fråga som väcker känslor, och debatten går ”het”! Jag personligen väljer fleromättade fetter framför mättade, gärna olivolja. Trots att oenighet råder inom detta område, vågar jag dock påstå att man bör undvika (långa) mättade fetter – när det gäller att förebygga hjärt- och kärlsjukdom.

Gäst47206: Jag är en kvinna på 37 år som är 161 cm lång och väger 83 kg. Jag har provat nästan alla dieter, finns det någon medicin som kan hjälpa mig? Jag har problem med hälsan, ont i rygg och ben, går ofta promenad men kan inte springa. Vad kan jag göra för att gå ner i vikt?

Mats Halldin: En svår och viktig fråga, eftersom den berör många. Grunden för viktnedgång är ju livsstilsförändringar – men vad gör man när man inte lyckas, och känner sig uppgiven? Du är ung och har ett BMI på cirka 32, vilket definieras som fetma och utgör en stor hälsorisk. Det är alltså mycket angeläget att du minskar i vikt, särskilt som du även har andra besvär.

Du undrar om det finns läkemedel för viktminskning, och det gör det. Har man ett BMI på 32, så kan både Xenical och Reductil komma i fråga. Båda två bör dock betraktas som komplement till livsstilsförändringar. Kirurgisk behandling brukar bara komma ifråga vid ett BMI på minst 40 eller bland patienter som har allvarliga följdsjukdomar på grund av fetman. Lycka till!

Gäst5354: Jag har gått ner 30 kilo under lång tid men nu har jag under de senaste månaderna gått upp cirka 8-10 kilo. Vad ska jag göra så att jag inte går upp allt igen?

Mats Halldin: Grattis till viktnedgången (under förutsättning den var önskad)! Mitt råd är att du försöker hitta rutiner som du känner dig tillfreds med, så att du orkar upprätthålla din nya livsstil. Sätt heller inte "ribban" för högt - då är risken stor att du ger upp. Med små "naturliga" steg, och kanske med belöningar (kläder, resor etcetera) ökar chanserna till att du behåller din nya vikt.

Sara: Jag tränar fem, sex gånger varje vecka och äter förhållandevis hälsosamt. Kan jag trots detta drabbas av hjärt-kärlsjukdom och/eller diabetes i framtiden? Jag är 28 år.

Mats Halldin: Hej Sara! Jättebra att du motionerar så mycket - ur mitt perspektiv det bästa sättet att hålla sig frisk, eftersom fysisk aktivitet har så många goda effekter (som aldrig kan uppfyllas av till exempel&nbspett läkemedel). Du förebygger därmed allt ifrån hjärt-kärlsjukdom, vissa cancerformer och Alzheimer. Men - givetvis kan du drabbas ändå, men risken är mindre än om du inte skulle träna.

Ola: Förra veckan kunde man läsa i många tidningar att alla bantningsmetoder är lika dåliga. Hur kan det vara så? Många jag känner säger att de har gått ner och behållit vikten med&nbsptill exempel&nbspGI-kost. Stämmer alltså inte det?

Mats Halldin: Hej Ola! Se även mitt svar till lisskarin. Det beror sannolikt på att det viktiga är att hamna på "energiunderskott", det vill säga&nbspatt du äter färre kalorier än du gör av med. GI-kost kan vara ett relativt enklare sätt att lyckas med detta, och är isåfall en effektiv(are) metod. Det viktiga är alltså att följa sin diet - och då kan även gruppmöten vara ett bra stöd.

Gäst47252: Går på gympa, dansar och går med stavar. Har riktiga skor med sulor som tillverkats av ortoped efter mina fötter. Har trots detta problem med hälsporre på&nbsphöger fot. Är det okej att jag äter Voltaren under en tid, eller finns det något annat jag kan göra för att slippa ha ont? Tack på förhand.

Mats Halldin:
Utöver att undvika de aktiviteter som utlöser smärtan rekommenderas byte till skor med bra passform, stöd och stötdämpning samt iläggssula (men det har du ju!). Några andra tips:

  • Antiinflammatoriska läkemedel, som Voltaren, kan ibland lindra smärtan. Kortisoninjektion kan ge effekt, men man bör vara försiktig med detta.
  • Använd gärna skor också inomhus och hemma.
  • Ibland kan ett inlägg som ökar stötdämpningen alternativt avlastar den ömma punkten hjälpa.
  • Prova att tejpa foten – kräver dock specialkunskap.

Axelm: Vilka tecken ska man titta efter om man är orolig för att man har diabetes?

Mats Halldin: Framför allt ökad törst och ökade urinmängder (särskilt nattetid) samt trötthet. På sikt kan synen och känseln påverkas, men det är mycket senare tecken.

Lisskarin: Så har vi då läst att det inte spelar någon roll vad vi gör - vi går ändå inte ner i vikt! Har någon forskat i balansen mellan ut-&nbspoch inkomster? Har någon forskat VARFÖR människor har detta "sug" på mat, alkohol, tobak, droger ...

Mats Halldin: Tack för en intressant fråga! Misstänker att du syftar på den nyligen publicerade (och citerade) studien om olika dieters effektivitet när det gäller viktminskning - och vill då betona att slutsatsen snarare blev att det inte spelar någon större roll vilken metod (av de fyra testade!) som användes. Det viktiga var att man höll sig till respektive diet (vilket underlättades av gruppmöten).

Visst finns det mängder av forskning kring ”sug” och skäl till olika typer av beroende! Något entydigt svar finns förstås inte, eftersom det är en oerhört komplex fråga. Orsakerna kan vara alltifrån kulturella, sociala, personliga, ärftliga, hormonella etcetera. När det handlar om ”fettsug”, tros det bland annat&nbspbero på att vi tidigare hade ett behov av att äta energirikt, när möjlighet gavs, för att lagra upp fettdepåer inför svältperioder – något som alltså direkt inte behövs idag.

Stinahb: Hur ofta bör man ta blodprover med mera&nbspnär man äter blodtrycksmediciner, (atacand plus och amlodipin), simvastatin samt glucosine?

Mats Halldin: Man bör framför allt kontrollera blodtrycket samt kontrollera njurfunktionen (kreatinin), blodfetter och blodsocker någon gång per år (när man precis satt in medicinen något tätare).

Anna-karin S: Jag undrar vad du anser om att äta lågkolhydratkost? Jag började med detta för ett halvår sedan och har sedan dess tappat all min övervikt (20 kg). Min oroliga IBS-mage är mycket lugnare, jag blir inte så där trött vid 15-tiden på jobbet som förr, är aldrig sötsugen numera, och mitt blodsocker studsar inte upp och ner som på bröd-, pasta- och potatistiden. Jag äter max 25 gram kolhydrater/dag och tycker det är helt tokigt att livsmedelsverket rekommenderar 55-60 procent kolhydrater. Vad tycker du?

Mats Halldin: En komplicerad, intressant och omdebatterad fråga. Jag kan först konstatera att du uppenbarligen har minskat 20 kg i vikt och mår bättre – så för dig har kosten fungerat mycket bra. Jag är personligen mycket försiktig när det att uttala sig om kostens andelar av fett, protein och kolhydrater i exakta procentsatser. Jag försöker istället fokusera på att rekommendera mer fisk, mer grönsaker, mer fibrer, mindre socker, mindre salt och regelbundna måltider. Jag försöker själv undvika tillsatser och halvfabrikat, är inte ”fettskrämd” men är mycket skeptisk till extrema dieter. Det gäller också att skilja på viktnedgång och på att förebygga hjärt-kärlsjukdom, när man talar om olika dieters effekter. Därför rekommenderar jag inte långa mättade fettsyror, som återfinns i feta köttprodukter, vissa mejeriprodukter med mera.

För att till sist svara på din fråga(!), så tror jag nog att Livsmedelsverkets rekommendationer kommer att revideras något, till förmån för en högre fettandel på bekostnad av andelen kolhydrater. Men det är bara mina egna spekulationer.

Process-svart: Jag är nyss fyllda 40 år, jag lever ett hälsosam och vitalt liv med mycket fysisk träning och medveten kosthållning. Jag har tröttnat på "helgdrickandet" och har helt slutat dricka alkohol i berusningssyfte. Det påverkar mitt system på ett negativt sätt, mentalt och fysiskt. Jag har däremot infört en daglig rutin där jag mäter upp och dricker exakt 1 1/2 dl rött vin. Jag dricker i övrigt inte alkohol. Min fråga är: Är det skadligt för levern att bryta ner en liten mängd alkohol dagligen?

Mats Halldin: Det låter som att du lever ett mycket hälsosamt liv! Högst ett måttligt alkoholintag utspritt över veckan är ju vad som rekommenderas, så du behöver nog inte oroa dig för din lever. Det är svårt att uttala sig om ”säkra gränser” för alkoholkonsumtion, men det finns ingen anledning att uppmana människor med ett lågt till måttligt intag att upphöra med detta. Och det finns heller inget skäl att uppmana människor att börja dricka alkohol för att minska risken för hjärt-kärlsjukdomar. Lätt till måttlig alkoholkonsumtion definieras som två standardglas/dag av öl, vin eller sprit för män eller lite drygt ett standardglas/dag för kvinnor. Ett standardglas alkohol motsvarar 15 cl bordsvin, 33 cl starköl eller knappt 4 cl sprit.

Blodtrycksdamen: Är det ok att gå med ett blodtryck på 160/100 i&nbsptre månader då läkaren säger att jag ska gå ner i vikt och sluta röka samt promenera 30 minuter varje dag. Jag är helt införstådd med detta och gör vad jag kan för att minska i vikt och rökningen trappar jag ner. Men själv tycker jag att det är konstigt att jag inte fick någon blodtrycksmedicin under tiden. Är det rätt att inte ge medicin på en gång eller tycker du att det är en bra lösning att avvakta. Jag är 53 år med säkert 15 kg övervikt.

Mats Halldin: Tack för en relevant fråga! Jag tycker i princip att din läkare har gjort rätt, som rekommenderat livsstilsåtgärder i första hand. Visserligen är det förstås inte optimalt att ha ett så pass förhöjt blodtryck som ditt (160/100) under en längre tid, men om du lyckats att gå ned i vikt, börja motionera och sluta röka (vilket kan vara nog så tufft!), så har sannolikt ditt blodtryck redan minskat. Detta bör kontrolleras regelbundet (målblodtrycket är &lt140/90, &lt130/80 för diabetiker). Dessutom är det viktigt att kontrollera blodfetter och blodsockernivåer för att bedöma din totala risk för hjärt- och kärlsjukdom. Det är ju mycket som är positivt med att slippa livslång (långtids-) medicinering, så lycka till!


Annons
Annons