Fakta | Cancer

Kostråd vid cancer

Vid sjukdom och cancerbehandling ökar kroppens behov av energi och proteiner.

Uppdaterad den: 2021-02-04
Publicerad av: Mats Halldin, ST-läkare allmänmedicin och med. dr., medicinsk chef, Netdoktor

Annons

Den här informationen är främst avsedd för personer som behandlas mot cancer och deras anhöriga. Det är svårt att ge enhetliga råd, eftersom cancer inte är en enda sjukdom, utan uppträder och upplevs olika. En del av besvären är lika för flera personer med cancer. Vanliga problem vid behandling av cancer är dålig aptit, smakförändring, torr mun, öm mun, illamående, diarré och förstoppning. Vi har därför valt att fokusera särskilt på de problemen.

HAR DU KOLL PÅ PATIENTLAGEN? Lär dig mer om dina rättigheter här!

Personer med cancer behöver allsidig kost

Vid sjukdom och behandling ökar kroppens behov av energi och proteiner. Cancerbehandlingen tar sikte på att förstöra okontrollerad celltillväxt. Den är riktad mot cancercellerna, men friska celler påverkas också. För att bygga upp nya friska celler och stärka immunförsvaret är det viktigt att kroppen får tillräcklig och rätt näring genom allsidig kost.

Vad är allsidig kost?

Inget livsmedel eller grupp av livsmedel innehåller all den näring som kroppen behöver. Äter man livsmedel från de fyra grupper som anges nedan och väljer varierade livsmedel i respektive grupp varje dag får man i sig en allsidig kost.

Annons
Annons

A. Frukt och grönsaker

Råa eller kokta grönsaker, grönsaksjuice, frukt och bär innehåller viktiga vitaminer, mineraler och fiber som kroppen behöver.

B. Fisk, kött, ägg och nötter

Annons
Annons

Fisk, skaldjur, fågel, ljust kött (kyckling och kalkon), ägg, ost, bönor och nötter ger proteiner utöver viktiga vitaminer och mineraler.

C. Spannmålsprodukter

Bröd, pasta, ris, frö, gröt och frukostblandningar ger kolhydrater, proteiner, fiber, vitaminer och mineraler, ämnen som är viktiga för kroppens funktion.

D. Mejeriprodukter

Mjölk och andra mejeriprodukter som ost, smör, yoghurt, glass och desserter ger ett tillskott av proteiner, fett, vitaminer och mineraler.

Viktminskning? Var uppmärksam på kroppsvikten.

Det kan finnas flera orsaker till att man går ner i vikt i samband med en sjukdom. Själva sjukdomen kan göra det svårt att tugga, svälja och smälta maten. Sjukdomen kan göra att näringsämnena inte utnyttjas som de ska. Behandlingen kan också förvärra detta. Vissa är överviktiga när de får cancerdiagnosen eller lägger på sig på grund av behandlingen. Oavsett vilket är detta inte rätt tillfälle att banta.

Kroppens eget varningssystem försvagas

Personer med cancer har extra stort behov av näringsämnen och energi. Själva hungerkänslorna, kroppens eget varningssystem vid behov av näring, speglar inte näringsbehovet. Det är därför viktigt att den som hjälper eller vårdar en person med cancer tänker på det och sätter in åtgärder i tid.

Trötthet

Många som behandlas för cancer saknar matlust och kämpar med en trötthet som kan göra det svårt att få i sig tillräckligt med mat. Sjukdomen, psykiska belastningar och behandlingen kan orsaka trötthet och ökat behov av sömn.

Följande råd kan hjälpa

  • Att välja lättlagad mat som ägg- och mjölkrätter och att äta ostbitar, räkor, nötter, mandlar, färsk och torkad frukt, grönsaker, barngröt och barnmat på burk, olika desserter och gärna färdiglagade rätter.
  • Att äta när man känner dig hungrig.
  • Att välja näringsrika drycker som det antingen går att laga själv eller köpa på apoteket i många varianter.

Att be om hjälp

Det är inte alltid lätt för anhöriga eller vårdpersonal att förstå den enskilda patientens problem, även om de gärna vill ge råd och stöd. Därför är det viktigt att den som behöver hjälp själv göra en aktiv insats för att få tillräcklig näring genom att berätta om vad han eller hon tål och vill äta.

Lyssna på kroppen

Vid dålig aptit behöver man inte upprätthålla ett normalt måltidsmönster, men det är viktigt att kroppen får näring. Många känner att de blir mätta efter några få munsbitar. Man kan därför välja att äta små portioner mat med två till tre timmars mellanrum i stället för tre stora måltider varje dag. Välj matvaror som är proteinrika och som ger mycket energi. Tugga väl och ta pauser under måltiden. Drick efter maten istället för till maten och välj näringsrika drycker. Pröva med lätt fysisk aktivitet mellan måltiderna. Tänk på att lite mat är bättre än ingen mat.