Fakta | Cancer

Fysisk aktivitet kan förebygga cancer


Uppdaterad den: 2013-02-12
Publicerad av: Mats Halldin, ST-läkare i allmänmedicin och medicine doktor, medicinsk chef, Netdoktor

Annons

Ta dig tid till att vara fysiskt aktiv

Att röra på kroppen i arbetet eller på fritiden förebygger cancer. Fysisk aktivitet skyddar mot flera cancerformer hos både kvinnor och män. Över 40 studier visar att med ökad fysisk aktivitet kan risken att få tjocktarmscancer minska med 30–40 %. Fysisk aktivitet har däremot inte någon skyddande verkan mot ändtarmscancer.

Fysisk aktivitet verkar också ut att skydda mot bröstcancer. Studier från flera länder visar att risken för bröstcancer kan minska med ökad fysisk aktivitet i arbetet eller på fritiden. Också när det gäller prostatacancer, livmodercancer och lungcancer har fysisk aktivitet en eventuellt skyddande effekt.

Det kan finnas flera orsaker till att fysisk aktivitet skyddar mot cancer. Vi vet att lung- och hjärtfunktionen, tarmrörelserna, kroppens energibalans, hormonnivåer och immunsystem påverkas när vi är fysiskt aktiva. När tarmen påverkas går passagetiden ned, vilket kan ha betydelse för tjocktarmscancer genom att eventuella skadliga ämnen i tarmen får kortare verkningstid. Hormoner och andra tillväxtfaktorer kan ha betydelse både för tjocktarmscancer och andra cancerformer.

Annons
Annons

Hos kvinnor minskar fysisk aktivitet produktionen av östrogen, både före och efter övergångsåldern. Detta kan ha betydelse för utvecklingen av bröstcancer. Genom fysisk aktivitet är det dessutom lättare att hålla kroppsvikten nere efter övergångsåldern och därmed blir inte östrogenproduktionen i fettvävnaden så hög. Fysisk aktivitet skyddar också mot övervikt och därmed mot cancerformer där övervikt är en riskfaktor. Studier visar också att fysisk aktivitet stärker kroppens immunförsvar. Djurförsök visar dessutom att när energiintaget är lågt i förhållande till energiförbrukningen kan det minska utvecklingen av cancer.

Pulsökning

Det är osäkert hur mycket aktivitet, hur ofta och med vilken intensitet aktiviteten bör utövas, för att ge den bästa skyddande effekten mot cancer. Fysisk aktivitet som innebär lite svettning och en pulsökning är sannolikt gynnsammare än att bara utöva lugna aktiviteter.

Flera studier samt internationella expertgrupper påvisar att fyra till fem timmars motion i veckan, fördelat över flera dagar, är att föredra. Dessutom bör vi utöva intensiv fysisk aktivitet under minst en timme i veckan.

Annons
Annons

I stället för att gå på promenader, eller som ett komplement, kan vi gå i trappor, cykla eller gå till och från dagis, jobb eller affärer, gå en hållplats eller två när vi tar bussen eller spårvagnen, arbeta i trädgården eller på andra sätt lägga in fysisk aktivitet i vardagen.

Vi är skapade för att röra på oss

Människans gener har utvecklats under tusentals år, och under denna tid har vi använt kroppen flera timmar varje dag. Hela 40 % av kroppsmassan består av muskler, vi är skapade för regelbunden fysisk aktivitet. När många av oss i vårt moderna samhälle inte längre är fysiskt aktiva i arbetet måste vi kompensera med fysisk aktivitet på fritiden. Motion är viktigt både för vår psykiska och fysiska hälsa. Genom fysisk aktivitet förbränner vi energi, reglerar aptiten, reglerar kroppens hormonnivåer, stärker hjärtat, lungor, muskler och immunförsvar. Dessutom har motion också visat sig vara gynnsamt för det psykiska välbefinnandet.


Annons
Annons
Annons