Antalet cancerfall väntas öka dramatiskt

År 2016 kommer runt 60 000 svenskar att få cancer. Om knappt 25 år räknar man att 100 000 svenskar kommer att drabbas per år. Det visar en ny prognos som Folkhälsomyndigheten tagit fram tillsammans med Cancerfonden.

bessie webb ljusare
Publicerad den: 2016-02-03
Författare: Besima Aho, Redaktionschef, Netdoktor

Annons

Vården bättra på att upptäcka cancer

Att andelen cancerdiagnoser ökar har flera förklaringar. En förklaring är att befolkningen ökar samt att vi lever längre, men framförallt har svensk sjukvård blivit bättre på att upptäcka cancer. Och en cancerdiagnos som sticker ut är malignt melanom.

– Det är den cancerform som ökar mest och liksom annan hudcancer ser den ut att fortsätta öka. Det är en påtaglig ökning. Vi pratar om fyra-fem gånger så många fall som i dag, säger Jan Zedenius, chefsläkare och medicinskt sakkunnig på Cancerfonden.

En orsak till att malignt melanom är den cancerform som ökar beror till stor del på svenskarnas osunda solvanor. Många cancerformer går att förebygga med ändrade levnadsvanor, malignt melanom är en sådan cancerform. Jan Zedenius menar att vi borde njuta av skuggan när solen är som starkast, men han ser ingen ändring i folks solvanor.

Annons
Annons

Den väntade ökningen av cancerfall kommer sätta krav på cancervården i framtiden, menar Jan Zedenius.

Tänker du på dina solvanor när du befinner dig på solsemester eller hemma i Sverige under sommaren? Kommentera direkt under artikeln

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • -
    marai 2016-02-3 15:10 (3 år sen)

    Även för att folk äter fel och för att man skriver ut t.ex. ppiller på löpande band som skapar bröstcancer.

    Om folk ifrågasatte t.ex. kostcirkeln, socker, läkarnas råd och liknande och istället vänder sig till t.ex. kinesisk medicin, kommer folk nog må bättre längre.

    Tyvärr skapar samhället och sjukvården problem.

  • Avatar 2016-02-3 16:18 (3 år sen)

    Jag håller helt med dig maral. Mataffärerna är fulla av tarm/magförstörande saker som ger livslångt lidande för vissa. Gravida kvinnor tillåts röka och supa som ger avkommor med olika förståndshandikapp. Ländernas industrier tillåts släppa ut lika mycket skräp som tidigare.

    Viken tur att jag inte lever om 30 år.

  • Avatar Katarina 2016-02-3 16:50 (3 år sen)

    Malignt melanom är vanligare i nordliga länder. Det är mindre förekomst än i länder kring ekvatorn. Det är självklart att man ska sola och vänja sig försiktigt. Dock finns det studier som visar att vi har större vinster av att vistas i solen utan skydd (D-vitamin) jämfört med att undvika den tvångsmässigt. Det förekommer även en hel del missuppfattningar kring hur skadliga UV-strålar är. Vi har utvecklats under solen och behöver få ljuset till vår suprachiasmiska kärna (Masterclock) för att ställa in dygnsrytmen och organens klockgener. VI får troligen för lite sol på vår hud som även är en stor solpanel som törstar efter att ladda batterierna.

  • Avatar Rosemarie 2016-02-3 17:07 (3 år sen)

    Undrar. Det går att beställa pd1hämmare cancermedicin som det stod att Jimmy carter tagit o blivit bra. Finns på nätet att beställa. Har nån prövat det. Och hur gör man om man beställer en dos. Om man har cancer

  • Avatar 2016-02-3 17:11 (3 år sen)

    Solen har funnits så länge som människan funnits.

    Uttunning av ozonlagret och andra miljögifter är nog det som gjort att solstrålar utvecklat farlig cancer.

  • Avatar Sofia 2016-02-3 17:00 (3 år sen)

    Ja det gör jag efter att ha haft cellförändringar i en leverfläck som kunde blivit farlig om några år om jag inte tagit bort den. Solen behöver vi men med sunt förnuft. Jag kommer aldrig mer att sola. Och alltid skydda mig. Blev jätte skraj.

  • Avatar Sofia 2016-02-3 17:11 (3 år sen)

    Ja det gör jag efter att ha haft cellförändringar i en leverfläck som kunde blivit farlig om några år om jag inte tagit bort den. Solen behöver vi men med sunt förnuft. Jag kommer aldrig mer att sola. Och alltid skydda mig. Blev jätte skraj.

  • Avatar 2016-02-3 17:04 (3 år sen)

    Rosemarie. Jag läste också om cancermedicinen som botade Carter. Jag fick uppfattningen att den var svindyr och bara ämnad för presidenter så här i början när företaget vill ha bra publicitet och rykte. Det förvånar mig mycket om man på nätet kan beställa medicinen. Din cancerläkare vill säkert komma med ett utlåtande innan kostnadsskyddet kan användas om priset medger detta, för det har vi läst om att vissa dyra mediciner inte längre går att fås genom kostnadsskyddet. Sedan undrar jag om socialstyrelsen tillåter dig att själv laborera med dylik medicin.

  • Avatar Ingela 2016-02-3 17:26 (3 år sen)

    Ja, jag aktar mig och mina barn. Utomlands undviker vi att gå ut mitt på dagen. Vi stannar i skuggan eller inne tills kl är ca 15,16. Dessutom har vi solkräm och på barnen en badtröja.

  • Avatar Eva 2016-02-3 19:38 (3 år sen)

    Ja det finns mycket man kan få cancer av idag, tänk på all strålning vi utsätts för tex, klart det ökar cancerfallen i framtiden med all dess teknik vi har idag för att inte tala om WIFI i skolorna, vilket idioti!!!
    Nä ingen WIFI här inte! Man blir grillad ändå överallt som jag inte kan göra nått åt. Vilket samhälle vi fått, usch! Man blir ju mörkrädd! För att inte tala om all skräpmat och E ämnen och annat skit de har i maten folk köper, men inte jag, handlar så rent det går!!!

  • Avatar maria 2016-02-4 07:22 (3 år sen)

    Ingela
    Himlen eller taket kan också trilla in. Man måste väl ha lite förnuft. vem reser och sitter inomhus, onormalt. Måste väl få lov att vistas i solen och bada och må bra. Tramsigt! Behöver ju d vitaminer. Sol. Vatten. Vind.
    Då får du skuta äta också, kanske farligt det med!
    Och köra bil, och flyga till semester. Livsfarligt...

  • Avatar Christina Malmros 2016-02-4 09:03 (3 år sen)

    Jag har nyligen återvänt till Sverige efter att bott 24 år i Spanien. De första månaderna gick jag till stranden ett par timmar ibland. Sen började jag leva"vardagsliv". Höll mig alltid i skuggan, solade aldrig - för varmt och fick färg ändå. Men malignt melanom ökar visst i Spanien sedan spanjorerna tagit över turisternas dåliga solvanor.

  • Avatar Rosemarie 2016-02-5 22:24 (3 år sen)

    Tack för svaret. Den om att beställa pd1hämmare. Jag har inte cancer bara vill veta ändå. Det kostar ungefär 3000kr att beställa pd1 på nätet. Det är bara att söka på pd1hämmare. Förvånansvärt om ingen har prövat. Det verkar ju funka i USA . Man betalar själv tycker jag . Men om nån har testat. Folk vill väl bli friska?

  • Avatar Rosemarie 2016-02-5 22:12 (3 år sen)

    Svar till 2 neråt malignt melanom du säger att man måste få vara i solen. Jag går med kläder på när jag är utomlands för solen är så stark men jag är relativt ensam om det. Folk tycker att solen ska rätta sig efter dom. Man får göra sig liten på jorden om man ska klara den.

  • Avatar Rosemarie 2016-02-5 22:05 (3 år sen)

    Svar till 2 neråt malignt melanom du säger att man måste få vara i solen. Jag går med kläder på när jag är utomlands för solen är så stark men jag är relativt ensam om det. Folk tycker att solen ska rätta sig efter dom. Man får göra sig liten på jorden om man ska klara den.

  • Avatar Rosemarie 2016-02-5 22:45 (3 år sen)

    Svar till 2 neråt malignt melanom du säger att man måste få vara i solen. Jag går med kläder på när jag är utomlands för solen är så stark men jag är relativt ensam om det. Folk tycker att solen ska rätta sig efter dom. Man får göra sig liten på jorden om man ska klara den.

  • Avatar Mimmi 2016-02-17 07:37 (3 år sen)

    Jag är en kvinna i 70-årsåldern som solade mycket på 50-60-70-talet när man inte visste bättre. Numera sitter jag under ett parasoll men...... jag har alltid benen i solen och blir väldigt brun på dem. Har lätt för att bli solbränd utan att få solskador. Är det lika stor risk att få cancer om bara benen exponeras i solen och är det då benen som cancern bryter ut på eller kan den uppstå var som helst på kroppen.

  • Avatar Mimmi 2016-02-17 07:54 (3 år sen)

    Jag är en kvinna i 70-årsåldern som solade mycket på 50-60-70-talet när man inte visste bättre. Numera sitter jag under ett parasoll men...... jag har alltid benen i solen och blir väldigt brun på dem. Har lätt för att bli solbränd utan att få solskador. Är det lika stor risk att få cancer om bara benen exponeras i solen och är det då benen som cancern bryter ut på eller kan den uppstå var som helst på kroppen.

  • Avatar Mimmi 2016-02-17 07:40 (3 år sen)

    Jag är en kvinna i 70-årsåldern som solade mycket på 50-60-70-talet när man inte visste bättre. Numera sitter jag under ett parasoll men...... jag har alltid benen i solen och blir väldigt brun på dem. Har lätt för att bli solbränd utan att få solskador. Är det lika stor risk att få cancer om bara benen exponeras i solen och är det då benen som cancern bryter ut på eller kan den uppstå var som helst på kroppen.

  • Avatar Marie 2016-02-29 11:37 (3 år sen)

    När kommer Sverige att legalisera medicinsk cannabis?

  • Avatar Marie 2016-02-29 11:23 (3 år sen)

    När kommer Sverige att legalisera medicinsk cannabis?

  • Avatar Marie 2016-02-29 11:56 (3 år sen)

    När kommer Sverige att legalisera medicinsk cannabis?

  • Avatar 2016-04-14 22:24 (3 år sen)

    Socker

    Socker = cancer

    Nu är jag enbart en logikens talesman när jag ser mönstret i att socker är en gemensam nämnare i en rad olika sjukdomar och i detta fall cancer.

    Stackars kropp när denna får dessa extrema mängder socker som finns i all mat endast för att vi ska tycka att den är god men den klagar inte utan tackar och tar emot trots att immunförsvaret går in i väggen.

    Fruktsocker ger kroppen snabb energi medan den raffinerade sockerarten påverkar kroppen negativt pga den omvandling som sker för att kroppen ska ha nytta av den vilket också ger slaggprodukter.

    Immunförsvaret fixar och donar men bara till en viss gräns och är man utsatt för en rad olika åkommor samtidigt såsom stress, olycka eller sjukdom så går det för snabbt för detta stackars försvar och då är olyckan framme med att en felprogrammerad cell missas för "delete".

    Det är så logiskt enkelt om man tänker lite.


Annons
Annons
Annons
Annons
Annons