Fråga Doktorn

Fråga   Cancer

Trött benmärg efter behandling av myelom

Diagostiserad med myelom sedan 2011, av ren slump. Transplanterades (stamcellstransplantation) 2012, återfall efter år. Behandlades med Velcade o sen olika talidomid produkter, stamcellstransplanterades igen 2016. Går nu på Velcade och cortison. Men behöver blodtransfusion oftare.

Undrar därför om min benmärg kommer bli bättre någon gång, kan man medicinsk påverka det?

Svar:

Täta behandlingar under lång tid kan göra att din friska del av benmärgen blir trött. Tyvärr påverkar cytostatika även de friska cellerna. I dina njurar görs ett hormon (erytropoietin) som stimulerar benmärgens produktion av röda blodkroppar. Ofta kan detta hormon ligga lågt hos myelompatienter. Det kan då vara av värde att överväga behandling med detta hormon, vilket kan reducera ditt behov av blodtransfusioner.

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
trött benmärg

2017-05-26 | 13:24

av Maria Strandberg

Myelofibrosis

2017-05-16 | 18:23

av Maria Strandberg

Smoldering myeloma

2017-05-17 | 18:36

av Maria Strandberg

Hur tolkar jag mina prover

2017-05-18 | 15:19

av Maria Strandberg

Olika idéer och second opinion.

2017-05-18 | 15:08

av Maria Strandberg

Myelom

2017-05-18 | 06:01

av Maria Strandberg

C vitamin

2017-05-22 | 19:49

av Maria Strandberg

KLL och myelom

2017-05-18 | 20:55

av Maria Strandberg

Trötthet

2017-05-22 | 16:07

av Maria Strandberg

Överlevnad

2017-05-19 | 10:46

av Maria Strandberg

Cancer biverkning

2016-05-25 | 09:10

av Magnus Bäcklund

Basalcellscancer

2016-05-31 | 20:35

av Mats Berg

Diagnosen perifert T-cellslymfom - Frågor

2016-04-24 | 12:08

av Magnus Bäcklund

Huden luktar illa när jag solar

2016-05-11 | 11:35

av Mats Berg

Kan min fläck vara farlig?

2016-05-16 | 16:27

av Mats Berg


Annons
Annons
Annons
Annons