Ökar potenshöjande risken för hudcancer?

Det har kommit flera studier som undersöker om användandet av potenshöjande läkemedel ökar risken för malignt melanom. Men något sådant samband finns inte, konstaterar bland andra svenska forskare i en studie som publicerats i tidskriften JAMA.

Publicerad den: 2015-06-26
Författare: Maria Gustavsson, Redaktör, NetdoktorPro

Annons

De nya resultaten går emot tidigare forskningsresultat som rapporterades från Harvarduniversitetet i Boston i fjol. Den studien visade att ett potenshöjande medel av typen fosfodiesterashämmare (PDEi) ökade risken för elakartade hudtumörer, malignt melanom. De amerikanska forskarna tolkade resultatet som att impotensmedlet stimulerade tillväxten av melanomceller.

Men nu visar bland andra forskare från Umeå universitet att så inte är fallet. Deras studie, som är ett samarbete mellan forskare i Uppsala, Lund och New York, publicerades nyligen i den medicinska topptidskriften Journal of the American medical Association, JAMA.

Pär Stattin, professor i urologi vid Institutionen för kirurgisk och perioperativ vetenskap, Umeå universitet, har lett studien.

Annons
Annons

– Vår studie visar att redan uttag av ett enda recept för någon av de tre PDEi läkemedlen Viagra, Cialis och Levitra var förenat med en statistiskt säkerställd riskökning för melanom och det talar emot ett biologiskt samband, säger han i ett pressmeddelande från universitetet.

30 gånger större studie kring potenshöjare

Deras undersökning visade även att risken var klart högst för ytliga och tidiga melanom – det talar också emot ett orsakssamband mellan melanom och PDEi.

Den nya studien är 30 gånger större än undersökningen som utfördes ifjol. Data hämtades bland annat från Läkemedelsregistret, Melanomregistret samt andra sjukvårdsregister och demografiska databaser.

Annons
Annons

– Vår undersökning talar för att män som använder impotensläkemedel solar mer, är mer hälsomedvetna och oftare söker vård för små hudförändringar, vilket medför att de har högre risk att få diagnosen melanom. Resultaten talar emot att dessa läkemedel stimulerar tillväxten av melanomceller. Starkt solljus är den viktigaste riskfaktorn för melanom så det bästa skyddet mot melanom är att skydda sig mot stark UV-bestrålning, säger Pär Stattin.

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar Lars 2015-06-26 20:37 (3 år sen)

    Vem tar "impotenshöjande" läkemedel?

  • Avatar Monia 2015-06-27 08:37 (3 år sen)

    Ska något höja impotensen???

  • Avatar Anna-Cajsa Torkelsson 2015-06-29 10:07 (3 år sen)

    Hej och tack för era uppmärksamma kommentarer. Vi har nu justerat i texten. Hälsar Anna-Cajsa, redaktör på Netdoktor

  • Avatar Namn 2015-08-9 08:10 (3 år sen)

    Har lite samma problem, men anve4nder ockse5 koaninmtioben kjol/kle4nning + le5nga benve4rmare. Om benve4rmarna ge5r upp under kjolen ser de ut som extra tjocka strumpbyxor. Under dem har man sedan ockse5 strumpbyxor. Anve4nder ockse5 armve4rmare. Brukade dessutom t.ex. ff6rvara tve5 tjocka ylletrf6jor pe5 ex-jobbet de4r det alltid verkade vara svinkallt inomhus.He4lsn. konstant frusen oktober-april

  • Avatar Namn 2015-08-9 11:57 (3 år sen)

    Den he4r veckan so far: ledig, VAB halv dag...sen fick jag dra till joebbt eftersom de inte hittade ngn vikarie. Jobbade tills lunch idag...imorgon bf6rjar ett nytt dygnspass! Le4ngtar till fredag morgon ne4r jag ge5r av, sen e4r jag le5ngledig i fyra dagar!!!Har mycket lappar, be5de he4r och pe5 joebbt. Och paket i garderoben, ska pe5 tve5 kalas i helgen :)


Annons
Annons