Kritik mot magsäcksoperationer på barn

Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus i Göteborg har beslutat att magsäcksoperera barn och ungdomar som lider av fetma. Detta är en del i ett forskningsprojekt, men nu riktas kritik mot forskningsprojektet.

bessie webb ljusare
Publicerad den: 2014-02-07
Författare: Besima Aho, Redaktionschef, Netdoktor

Annons

Kritiken kommer från Charlotte Erlandsson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds Universitet. Hon ser flera risker med att operera magsäcken på ungdomar.

– Problemet är ju att de inte har vuxit färdigt. Vad jag tänker på är att mag-tarmkanalen är ett system där det finns en mängd olika ämnen som behövs för absorbtionen av födan, näringsämnen, vitaminer. antioxidanter, mineraler, alltihop. Men det finns också ett antal hormoner som frisätts från tarmen och som påverkar hjärnan och hur den mår, säger Charlotte Erlansson-Albertsson.

Hon menar också att ett ingrepp i mag-tarmområdet kan påverka ungdomarna psykiskt.

Annons
Annons

– Mat ger ju en tillfredställelse och en belöning. Äter man mindre mat så blir man mindre belönad. Då finns det kanske risker för depression eller att man tar till andra medel för att belöna sig, rökning, alkohol och vad som finns att tillgå.

Men beslutet från Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus har fattats och syftet med forskningsprojektet är att förbättra vården för ungdomar med svår fetma.

– De ungdomar som kommer att bli aktuella har gått i flera år, och har en stor problematik. Ibland känner man att det är etiskt viktigt för vissa ungdomar, när de är så isolerade eller svårt sjuka på annat sätt, säger Eva Gronowitz som är barnsjuksköterska och forskningskoordinator på sjukhuset.

Annons
Annons

Vad tycker du? Ska barn och ungdomar under 18 år magsäcksopereras? Kommentera direkt under artikeln

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar Stickan Eriksson 2014-02-7 12:50 (5 år sen)

    jag tycker att dom kan få operation, med förutsättning att föräldrarna tar sitt ansvar med hjälp och maten förståss

  • Avatar Anne-Maj 2014-02-7 12:56 (5 år sen)

    Rena vansinnet att stympa barn-och ungdomars, oftast friska kroppar, i studiesyfte! Fattar inte hur de tänker, experiment som detta är som taget ur en dokumentär om koncentrationslägren!

  • Avatar Berit 2014-02-7 13:37 (5 år sen)

    Barnen och föräldrarna måste få hjälp med det psykiska först. Det beror ju på något att det har gått så långt. Är behovet större än riskerna och man verkligen har gjort allt man kunnat kanske det kan vara befogat för ungdomar i övre tonåren, inte på yngre.

  • Avatar Katrine 2014-02-7 13:59 (5 år sen)

    Hemskt att stympa barnens organ! Snudd på övergrepp. Har man provat lågkolhydratkost först - med stöd och hjälp? Det finns vetenskapliga studier på att lågkolhydratkost är effektivt för viktnedgång.

  • Avatar Renata 2014-02-7 14:58 (5 år sen)

    Självklart ska inte barn och ungdomar magsäcksopereras. Det finns andra mycket bra metoder, t.ex. att ändra kosten, motionera, osv. Dessa ska man prova först innan man gör något så radikalt. Det finns inga garantier för att man inte mår lika dåligt igen någon tid efter operationen. Den löser nämligen inte problemet.

  • Avatar Kvartersdoktorn 2014-02-7 15:36 (5 år sen)

    Helt vansinnigt att operera barn och att vuxna som uppenbarligen misslyckats med att ge barnet vettig mat i lagom mångd och se till att barnet rör sig ska få ta detta beslut borde vara straffbart! Att läkare dessutom medverkar till det gör inte saken bättre. Vi har arbetat med överviktiga mycket feta personer i snart 15 år och vet att de flesta med rätt hjälp klarar att gå ner i vikt och dessutom behålla den.

  • Avatar Elke Hempel 2014-02-7 16:14 (5 år sen)

    När ska vansinnet ta slut? Stackars barn!! Påminner mig lite grann om lobotomi. Ge barnen rätt kost. Lågkolhydratkost får dem att minska i vikt. Kan man inte anmäla Drottning Silvias barnsjukhus för övergrepp på barn? Det är vad detta handlar om. Man förstör hela framtiden för dem. Magsäcksoperationer gynnar inte någon och för barn är det ett fruktansvärt misstag!!

  • Avatar Johanna B 2014-02-7 17:53 (5 år sen)

    NEJ!

    Det är nog svårt för vuxna att hålla lolm på matintag o s v och barn har inte den mognad som krävs. De ska heller inte behöva ta de besluten.

  • Avatar 2014-02-7 17:29 (5 år sen)

    Tycker absolut att ungdomar under 18 år ska få göra en magsäcksoperation!! Gjorde själv en s.k. bantningsoperation ("tarm-chunt-operation") när jag var 21 år och vägde då över 100 kg, gick ned ca 50 kg - gick upp igen 15 kg och har stannat där - men jag ångrar det inte!! Tvärt om!! Tycker det är synd att jag inte fick göra det tidigare - så har man kanske sluppit mobbing, isolering och mycket annat förknippat med min övervikt.

    Mitt liv förändrades totalt efter operationen - blev tokig i nyttig mat, gillade att sporta och blev mycket mera social person. Hjälp barn och ungdomar så tidigt som möjligt - så att de kanske slipper uppleva det jag fått gå igenom!!

    När man läser andras kommentarer, så undrar man om dessa personer själva har varit överviktiga eller ens haft egna barn med övervikt?? Att tvinga ett barn ändra kosten, tvinga den att motionera, osv... är det DET helt okej?? Vet av egen erfarenhet att, inget av detta fungerade på mig. Fick jag inte äta det jag ville ha - så skaffar jag mig det på annat sätt...

    Man ska inte glömma att både vuxna och barn kan vara mycket elaka. och den som har fått sitt liv förstört pga mobbing - gör förmodligen vad som helst för slippa detta, även om det skulle innebära en operation!!
    Helen P.

  • Avatar Susann 2014-02-7 19:52 (5 år sen)

    Ingen svår ekvation egentligen. Äta mindre och röra sig mer. Problemet sitter nog snarare hos föräldrarna eftersom det är de som handlar hem maten och tillagar den. Och jag om någon vet då jag själv är kraftigt överviktig och håller på och bantar för fullt med mindra mat och röra mig mer.. och det funkar. Har aldrig varit för operationer för quick fix. Sen borde man som föräldrer även se när det börjar barka med vikten åt fel håll på barnet och inte låta det gå så långt att barnet har en övervikt på 30-40 kg för då har någonting gått fruktansvärt fel efter vägen.


Annons
Annons
Annons