Nyhet | Barn

Apoteket expedierade läkemedel med helt fel styrka

När barnet kräkts två gånger efter att ha tagit två doser av den ordinerade antibiotikan ringde vårdnadshavaren till barnsjukhuset för att rådfråga med läkare.

Publicerad den: 2017-04-05
Författare: Lovisa Dahlström, Redaktör

Annons

Efter att vårdnadshavaren förklarat situationen beslutades att avbryta medicineringen av antibiotika. Men det var först vid återbesöket som det upptäcktes att patienten fått läkemedel med fel styrka.

Apoteket som expedierat kontaktades av sjukhuset och informerades om misstaget. De har föreslagit åtgärder för att förhindra att något liknande händer igen.

Läs också: Paracetamol i butikerna förgiftar fler

Annons
Annons

Eftersom barnet bara fått två doser bedömde läkaren att barnet inte tagit någon allvarlig skada. Det hade vid återbesöket inte heller några symtom på förgiftning.

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.

Inga har kommenterat på denna sida ännu


Annons
Annons
Annons
Annons