Fråga doktorn

Fråga   Barn

Nässpray

Min förkylda i övrigt friska 8-åriga dotter tog Otrivin nässpray för första gången i går kväll och reagerade med att tuppa av en kort stund och fick skakningar i fötterna, när och kvicknat till kräktes hon och blev sedan sig själv igen. Nässprayen var för barn över 10 år, blev det en för hög dos för henne eller kan hon vara överkänslig mot någon ämne i sprayen eller kan det vara något helt annat?

Svar:

Man kan vara överkänslig mot s.k. adrenerga substanser i ovannämda nässpray, vilka kan ge symtom som skakning, illamående. Om man använder för mycket Otrivin då kan man få huvudvärk, kramper. Det är svårt att säga om det är överkänslighet eller överdosering som har inträffat i ditt barns fall. Jag skulle hellre ge koksaltlösning eller Nezeril nässpay åt henne nästa gång när hon är förkyld.

Med vänlig hälsning

Eszter Fábián Holényi
Privatpraktiserande barnläkare

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Vår 10 åringa dotter

2015-04-13 | 09:47

av Mathias Kågebrand

Kalciumbrist

2011-09-11 | 16:48

av Stina Almkvist-Osterman

Behandling

2011-09-13 | 19:07

av Anonym användare

Hårtvätt och löss

2011-09-9 | 15:27

av Anonym användare

Immun av behandling?

2011-09-6 | 09:19

av Anonym användare

Löss?

2011-09-2 | 13:30

av Anonym användare

15 år, enterovirus

2011-08-28 | 15:50

av Stina Almkvist-Osterman

Vandrande pungkula

2011-07-30 | 21:14

av Stina Almkvist-Osterman

Ont i knä och ben

2011-05-10 | 08:09

av Stina Almkvist-Osterman

Nattamning hämmar barnets tillväxt pga insulin-utsöndring

2011-03-23 | 22:55

av Stina Almkvist-Osterman

nedsvald plastnyckel...

2011-03-10 | 11:44

av Stina Almkvist-Osterman

Ena benet längre än det andra

2011-02-1 | 09:24

av Stina Almkvist-Osterman

Svårt att hålla tätt på dagarna

2011-01-21 | 19:11

av Stina Almkvist-Osterman

Förkylning med magsmärtor och kräkningar?

2010-12-14 | 19:01

av Stina Almkvist-Osterman

Röda fläckar på pungen

2010-10-19 | 07:54

av Stina Almkvist-Osterman


Annons
Annons
Annons
Annons