Stora skillnader i artrosvård

I Jämtland erbjuds alla med sjukdomen artros att gå igenom en speciell artrosskola, som gör att patienterna kan undvika dyra och riskabla operationer. Men i flera landsting erbjuds endast en bråkdel av de drabbade utbildningen.

bessie webb ljusare
Publicerad den: 2013-09-09
Författare: Besima Aho, Redaktionschef, Netdoktor

Annons
Annons
Annons

– 85 procent av patienterna behöver inte opereras, de har större nytta av en artrosskola där man lär sig ändra livsstil med fysisk aktivitet, säger Leif Dahlberg, professor i ortopedi vid Skånes universitetssjukhus, till SvD.

Har du artros och skulle du ha nytta av en artrosskola? Kommentera direkt under artikeln.

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar Christian Clausen 2013-09-9 16:09 (6 år sen)

    Skulle väldigt gärna vilja pröva att gå i "Artrosskola"...!!!

  • Avatar Leif Johansson 2013-09-9 16:49 (6 år sen)

    Gick artrosskola men var väldigt aktiv sedan tidigare i gymnastikklubb 3 ggr. i veckan och dagliga långa hundpromenader.
    Så för min del så tillförde den väl inte så mycket som jag inte hade gjort redan sedan tidigare.
    Det blev knäbyte i alla fall på båda knäna.
    Men det fanns många soffsittare på skolan som inte rörde på sig sedan tidigare som säkert hade stor nytta av skolan.

  • Avatar Bodil Rösth 2013-09-9 17:05 (6 år sen)

    Skulle gärn vilja gå i en en artrosskola.
    Nu har jag gått till sjukgymnast en gång och fått
    ett träningspogram, som jag skall göra själv hemma.
    Det fungerar inte!!!!!
    Har också fibromyalgi, vilket gör att vissa
    rörelser inte går att göra osv.Behöver mertobbute a hjälp!

  • janne
    Jan Eriksson 2013-09-9 18:42 (6 år sen)

    Finns artrosskola i sthlm

  • Avatar Jenny 2013-09-9 18:59 (6 år sen)

    Skulle gärna vilja veta mer.

  • Avatar Brittmarie Estrin Nilsson 2013-09-9 19:19 (6 år sen)

    Jag har just fått besked medels en MR att lag har artros bl.a. i ländryggen, men troligen även längre upp i ryggen och i handlederna. Har fått Glykosamin på recept, men inte någon atrosskola. Kanske inte ens finns här i Karlskrona. Har också konstaterad osteoporos.

  • dsc
    Maria 2013-09-9 19:19 (6 år sen)

    Eftersom jag har artros i höger knä märker jag hur gott jag mår när jag får gå omkring och inte sitta still. simning är allra bäst för mig...och min opererade vänstar höft!

  • Avatar Ann A.Svensson 2013-09-9 19:01 (6 år sen)

    Har artros konstaterad i många leder sedan många år, men fick regelbunden kontakt med vården först för 1 1/2 år sedan när mitt ena knä "totalhavererade". Förutom regelbunden träning på Vårdcentralen med tillgång till sjukgymnast vid behov, har jag deltagit i den artrosskola jag blev erbjuden. Svårt att veta effekten av detta, men jag fick i alla fall ett annat "tänk" o känner att jag själv kan påverka min situation.Förhoppningsvis blir det aktuellt med knäoperation så småningom o det väntar jag på eftersom jag då kanske skulle slippa all smärta o medicinering.Uppmanar alla att tacka ja, om man blir erbjuden artrosskola o dem som inte blir det, fråga o tjata tills Ni når resultat!

  • Avatar Eva Egri 2013-09-9 20:20 (6 år sen)

    Vill gärna gå i artrosskola, det skulle både gynna mig och samhället, betydligt billigare än operation!

  • Avatar Henrik Hansson 2013-09-9 21:50 (6 år sen)

    Hej!
    Jag lider nu av artros i ländryggen och har tidigare bytt båda mina höfter, så tidigt som vid 38 års ålder. För ryggens del skulle jag ha stor nytta av en artrosskola.


Annons
Annons
Annons