Stora skillnader i artrosvård

I Jämtland erbjuds alla med sjukdomen artros att gå igenom en speciell artrosskola, som gör att patienterna kan undvika dyra och riskabla operationer. Men i flera landsting erbjuds endast en bråkdel av de drabbade utbildningen.

bessie webb ljusare
Publicerad den: 2013-09-09
Författare: Besima Aho, Redaktionschef, Netdoktor

Annons

– 85 procent av patienterna behöver inte opereras, de har större nytta av en artrosskola där man lär sig ändra livsstil med fysisk aktivitet, säger Leif Dahlberg, professor i ortopedi vid Skånes universitetssjukhus, till SvD.

Har du artros och skulle du ha nytta av en artrosskola? Kommentera direkt under artikeln.

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar Christian Clausen 2013-09-9 16:09 (5 år sen)

    Skulle väldigt gärna vilja pröva att gå i "Artrosskola"...!!!

  • Avatar Leif Johansson 2013-09-9 16:49 (5 år sen)

    Gick artrosskola men var väldigt aktiv sedan tidigare i gymnastikklubb 3 ggr. i veckan och dagliga långa hundpromenader.
    Så för min del så tillförde den väl inte så mycket som jag inte hade gjort redan sedan tidigare.
    Det blev knäbyte i alla fall på båda knäna.
    Men det fanns många soffsittare på skolan som inte rörde på sig sedan tidigare som säkert hade stor nytta av skolan.

  • Avatar Bodil Rösth 2013-09-9 17:05 (5 år sen)

    Skulle gärn vilja gå i en en artrosskola.
    Nu har jag gått till sjukgymnast en gång och fått
    ett träningspogram, som jag skall göra själv hemma.
    Det fungerar inte!!!!!
    Har också fibromyalgi, vilket gör att vissa
    rörelser inte går att göra osv.Behöver mertobbute a hjälp!

  • janne
    Jan Eriksson 2013-09-9 18:42 (5 år sen)

    Finns artrosskola i sthlm

  • Avatar Jenny 2013-09-9 18:59 (5 år sen)

    Skulle gärna vilja veta mer.

  • Avatar Brittmarie Estrin Nilsson 2013-09-9 19:19 (5 år sen)

    Jag har just fått besked medels en MR att lag har artros bl.a. i ländryggen, men troligen även längre upp i ryggen och i handlederna. Har fått Glykosamin på recept, men inte någon atrosskola. Kanske inte ens finns här i Karlskrona. Har också konstaterad osteoporos.

  • dsc
    Maria 2013-09-9 19:19 (5 år sen)

    Eftersom jag har artros i höger knä märker jag hur gott jag mår när jag får gå omkring och inte sitta still. simning är allra bäst för mig...och min opererade vänstar höft!

  • Avatar Ann A.Svensson 2013-09-9 19:01 (5 år sen)

    Har artros konstaterad i många leder sedan många år, men fick regelbunden kontakt med vården först för 1 1/2 år sedan när mitt ena knä "totalhavererade". Förutom regelbunden träning på Vårdcentralen med tillgång till sjukgymnast vid behov, har jag deltagit i den artrosskola jag blev erbjuden. Svårt att veta effekten av detta, men jag fick i alla fall ett annat "tänk" o känner att jag själv kan påverka min situation.Förhoppningsvis blir det aktuellt med knäoperation så småningom o det väntar jag på eftersom jag då kanske skulle slippa all smärta o medicinering.Uppmanar alla att tacka ja, om man blir erbjuden artrosskola o dem som inte blir det, fråga o tjata tills Ni når resultat!

  • Avatar Eva Egri 2013-09-9 20:20 (5 år sen)

    Vill gärna gå i artrosskola, det skulle både gynna mig och samhället, betydligt billigare än operation!

  • Avatar Henrik Hansson 2013-09-9 21:50 (5 år sen)

    Hej!
    Jag lider nu av artros i ländryggen och har tidigare bytt båda mina höfter, så tidigt som vid 38 års ålder. För ryggens del skulle jag ha stor nytta av en artrosskola.

  • Avatar Mina 2013-09-9 22:47 (5 år sen)

    jag har gått i artrosskola. Tyckte det var bra o givande men alldeles för lite träffar på två ggr. Vi hade nog velat träffas oftare o få hjälp o råd av varandra och det vore guld värt med speciell lräningsgrupper då alla har artros.

  • Avatar Inger 2013-09-9 22:51 (5 år sen)

    Jag har sedan några år artos i en fotled (gammal skada av en puck i 13- årsåldern) . Jag är 75 år och har tränat hela livetså för mig är det inte något problem med träningen. Det känns "tjockt" och lite stelt men är inte ont. Vissa nätter vaknar jag av en obehagskänsla i leden, då kliver jag upp och stretchar och då släpper det.
    Hälsningar Inger

  • Avatar Helene Christensen 2013-09-9 23:36 (5 år sen)

    Har artros i en axel & ev höft,
    äter värktabletter men skulle behöva lära mig mer om artros

  • Avatar Pia Petersen 2013-09-10 00:04 (5 år sen)

    Har artros sedan 97 bor i Stockholm fick redan problem då jag var 44 år
    Har aldrig blivit erbjuden artros skola. Finns det i Stockholm och vart vänder jag mig?

  • Avatar Maria Krzeminska 2013-09-10 01:54 (5 år sen)

    Jag skulle villja gärna prova den altrosskola för att undvika i framtiden operationen. Jag har problem med båda mina knäna.

  • 20130910095522
    carina Lautrup 2013-09-10 09:19 (5 år sen)

    Hej !
    Jag är 49 år och har Atros i båda mina knän,
    2010 opererade jag ena knät och de ville operera det andra ganska snabbt men pga arbete har det inte blivit av.
    Nu har det blivit så illa att jag inte kan gå utan jag vaggar fram och varje steg är smärtsamt. tror även att jag har Atros i höften och fötterna, fingrar, handleder.
    Nu är jag inne på operera men fick se denna artikel och funderar på om det kanske skulle kunna vara alternativ i stället för operation.

  • 31f7f1623fd5a7287c8cb587013bf5fb.jpg
    2013-09-10 09:33 (5 år sen)

    Hej!

    Här kan ni se alla artrosskolor över hela landet. https://maps.google.se/maps/ms?ie=UTF8&msa=0&msid=106548341927215332158.00048a4708d47dca501c4&ll=60.217991,20.917969&spn=10.349527,39.506836&z=5

  • Avatar Mimmi Svensson 2013-09-10 10:21 (5 år sen)

    Hej!

    Tack för ett viktigt belysande! Jag försöker träna själv men får hela tiden sekundära problem, ff a i form av bakercystor. Det är ett elände, långdraget och jag blir därpå inaktiv i månader istället. Jag märker, trots att jag själv är övertygad om att jag har artros, att det är mycket trögt att få utredning och hjälp. Jag är 49 år, har mycket troligt generell artros med betoning på ländrygg, höfter och knän. Jag är mycket intresserad av att förebygga att det blir sämre.

  • Avatar Claudia 2013-09-10 12:10 (5 år sen)

    Jag har artros i båda mina knän och vill veta vad en sån skola är o vad gör man????

  • 31f7f1623fd5a7287c8cb587013bf5fb.jpg
    2013-09-10 13:00 (5 år sen)

    Claudia - det finns en länk i kommentera som går direkt till landets Artrosskolor. Kolla var det finns en sådan där du bor.

  • Avatar Gun-Britt 2013-09-10 13:57 (5 år sen)

    Fick veta för 10-12 år sedan att jag har artros i ett knä. Började gå stavgång, och går fortfarande, varvat med cykling, så gott som dagligen. Är numera tämligen smärtfri, tills jag fuskar några dagar. Kan alltid lära mig mera. Glad att slippa mediciner.

  • Avatar Berit Livh 2013-09-10 14:45 (5 år sen)

    Jag bor i Göteborg och har konstaterad artros i höger axel. Jag har nu medicinerats med Alvedon 665mg, Naprosyn och Omeprazol i över ett år men har fortfarande värk i axeln, särskilt på natten och på morgonen. Då vet jag inte hur jag skall ligga med armen. Jag har också ont i knän och höfter.
    Jag vet inte om det finns någon artrosskola i Göteborg men skulle gärna gå och lära mig lite övningar för att bli bättre. Jag är 80 år och kanske inte lönt att "kosta på".
    Berit

  • Avatar Hannagerd 2013-09-10 17:50 (5 år sen)

    Ja det hade verkligen varit bra

  • Avatar Angela 2013-09-10 20:38 (5 år sen)

    Jag skulle verkligen ha nytta av en artrosskola

  • Avatar Inga-Lill Andersson 2013-09-10 21:51 (5 år sen)

    Hej

    Jag skulle bli mycket glad över en Artrosutbildning. Jag har Artros i fötter och knän.

    Med vänlig hälsning
    Inga-Lill Andersson

  • Avatar Glenn Sillrén 2013-09-10 21:28 (5 år sen)

    Vill gärna ha hlälp med atros i mitt vänstra knä...har även Morbus Reiter...samt äter på eget iniativ LitoMove nyponpulver varje dag.

    Vänliga hälsningar
    Glenn Sillrén

  • Avatar Ninni Johansson 2013-09-10 22:22 (5 år sen)

    Har fått konstaterat artros i knäna genom röntgen, blev ordinerad starka värktabletter. Läste om eventuella biverkningar så jag tog inga sådana alls. Provade Litozin nyponkapslar, dessa heter nu LitoMove, finns att köpa på hälsokostbutiker. Dessa är de ursprungliga nyponen. Apoteket har andra typer av nypon.
    Dessa har jag ätit under flera år och har inga symptom på artros. Jag gjorde uppehåll för ett par år sen, då kom besvären tillbaka, så nu vågar jag inte sluta med dem. Jag jobbar mycket i trädgården och kan obehindrat krypa omkring i rabatterna och har aldrig ont.
    Innan jag började med nyponkapslarna fick jag tidvis gå med kryckor.
    Det vore spännande att få kontroll-röntga knäna.
    Jag kan verkligen rekommendera att pröva dessa. Det tog nog någon månad innan jag märkte riktig förbättring, tror jag.
    Lycka till!

  • Avatar Ninni Johansson 2013-09-10 22:41 (5 år sen)

    Glömde tala om att jag är 81 år.

  • Avatar eija tyni 2013-09-10 23:57 (5 år sen)

    Artrosskolan är säkert bra för de som har blivit opererade nyss.men om det har gått 10 efter på och har fått andra problem under tiden tex ryggproblem så det är ju bättre med operation och få nya delar tex i knä i mitt fall så att jag slipper ryggoperation i snar framtid.vi som har tränat utan att vara idrottare som ung blir sämre och lider halva livet.när man har andra sjukdomar kommer vi aldrig få fungerande livsstil bara eller enbart träna och träna.det sparas Inga pengar på detta sättet.felet ligger hos sjukgymnaster också.de vet inte att maskiner gör bättre nytta än att träna balans år in och ut.vi blir äldre och orkar inte utav många anledningar gå på Sjukgym 2x /v under flera års tid.i mitt fall fr.2003! LANDSTINGET och Sjukgym.nekar mig träna.fick sluta efter 1 år.de kallar mig kronisk sjuk då får jag inte hjälp längre.de sade att ortoped bestämmer inte om jag måste träna!alltså mina MUSKLER FÖRSVANN efter 3 mån.de som jag byggt upp under 1 år.ingen idé tigga om vård här i Trollhättan.jag har ramlat mellan stolarna.ingen gummiband hemma håller muskler i trimm.om någon vill säga något så låt höra av er!det tål diskuteras.

  • Avatar Suzanne 2013-09-11 00:51 (5 år sen)

    Jag har jätteont hela tiden i min ljumske av artros och är danslärare
    Jag är beroende av min kropp i mitt arbete och vill gärna lära mig vilka rörelser jag ska utöva för att få mindre ont.Det är jättejobbigt att plötsligt bli orörlig.

  • Avatar Annika 2013-09-11 11:17 (5 år sen)

    Har atros i båda mina knä å händer å även i ena foten ..atroskola har jag aldrig blivit erbjuden !! Bor i Jönköping finns det inte här ??bode vara givet å få lära oss detta

  • Avatar Margareta Eriksson 2013-09-11 19:38 (5 år sen)

    Vore tacksam för att få tillgång till en artrosskola. Har artros i rygg och fingrar.
    Margareta

  • Avatar Ingrid 2013-09-13 17:56 (5 år sen)

    Jag har opererat vänster höft. Har haft artros i bl a händer många år. Nu har jag väldigt ont i dom. Kan jag snart inte använda dom. Har nu börjat få ont i häger höft och vill inte göra en till operation. Har aldrig hört talas om "artrosskola". Finns väl inte i
    Gävleborga län kan jag tänka mig. Är väldigt intresserad

  • Avatar einne 2013-09-15 18:26 (5 år sen)

    Jag har artros i knän, höfter, men har också en muskelsjukdom, som gör att jag inté kan motionera. Har aldrig hört talas om artrosskola. Är intresserad, finns det någon sådan i Gävleborgslän.

  • Avatar Sandra 2013-09-15 18:32 (5 år sen)

    Hej !

    Jag är en kvinna på 45 år som hade haft nytta av en artrosskola. Jag har artros i vristen och nedsatt rörelseförmåga. Trots detta går jag regelbundet på gympa, (försöker gå på pass med lite hopp) och går på crosstrainer. Mår bra av att röra på mig och tycker det är kul.
    Är dock alltid orolig att det inte är bra för min led och vill väldigt gärna få mer kunskap om artros. Blev påkörd av en bil när jag var 20 år.

    mvh. Sandra Westin

  • Avatar 2013-09-25 19:22 (5 år sen)

    Ja jag vill ha artrosskola

  • Avatar Prästkrage 2014-05-21 22:30 (4 år sen)

    Hej!
    Jag har artros i båda mina knän. Har varit ledare i 10 år för seniorer. Nu har jag besvär med mina knän, gör ont vid vissa rörelser. Någon hjälp finns inte, bara fortsätta träna. Jag vill inget hellre än att kunna fortsätta vara ledare i seniorjympan. Vanlig röntgen har jag fått, sen är det stopp. Jag gör rörelser som jag fått av sjukgymnasten, men det hjälper inte. Artrosskolan har jag gått, allt som sas visste jag redan. Jag fortsätter väl och prövar att gå på pass med jämna mellanrum. För någon vård finns tydligen inte för mig.
    Prästkrage

  • Avatar 2016-06-10 16:03 (2 år sen)

    Det vore tackbämligt om så dant kunde erbjudas i Stockholm också. Har gått hos sjukgymnast och fått bl.a. akupunktur, med föga kvardröjande smärtlindring. Har artros i händer, knän, höfter och som det då kallas spondylos i ryggen. Har snedställning i ryggen och krympt 6 cm på 3 år. Får förutom Norspanplåster, vilket byts 1 gång i veckan (2x20 mikrogram), Oxynorm ovh Alvedon 665 mot smärtan. Har även polyneuropati i händer och fötter samt Ischias i hö sidan ända ner i foten från höften räknat. Har gått upp kraftigt i vikt sedan sjukdomsutbrottet (från lågviktare hela livet på 50-55 kr, nu 77 ca). Det går inte att minska i vikt. äter förnuftigt. Har svårt att förflytta mig, har börjat snubbla på mattkanter och får trä på mig byxor och trosor, lirkar som på ett småbarn. Undrar om jag kan utföra "motion", då jag har svåra smärot hela tiden.

  • Avatar 2016-06-10 16:05 (2 år sen)

    Hej, ett litet tillägg efter att ha läst lite nedanför kommentrfältet.
    Jag måste tala om att jag blivit hjälpt av Nyponpulver, vilket jag köper i hälsokostaffär. Det är en sort från Väskusten och/eller Norge, som delvis lär växa i saltvatten. Har mycket mindre ont i knäna när jag använder detta. Tar 2-3 tsk i mix på morgonen + psylliumfrön, spenatblad, frukter samt kvarg. (Tar oxå Artrox mot artrosen, men är osäker på verkan). Dock har mina prover, framför allt leverprover blivit bra efter jag påbörjade min diet. Resultat kom efter 3-4 veckor.

  • dsc
    Maria 2016-06-10 19:43 (2 år sen)

    Har artros i höger knä som jag försöker avhjälpa med promenader, som är den bästa fysiska aktiviteten för mig då jag redan har en höftprotes i vänster höft p g av artros operation 1998.
    Simmar också om somrarna i svenska vatten samt ev badsemester vintertid. Äter Glucosamine sen operationen och de hjälper mot smärtan och det onda i artrosen

  • Avatar Namn 2016-06-29 11:54 (2 år sen)

    Alguém defendeu que os noticiários da RTP Inoennacitral devem ser editados pelo Governo?! A ser verdade, essa passou-me literalmente ao lado. E se calhar bem, pois é tão absurda a ideia que nem é de se lhe dar crédito...

  • Avatar Namn 2016-06-30 21:14 (2 år sen)

    Full of salient points. Don't stop <a href="http://servvhpkvqb.com">beiliveng</a> or writing!


Annons
Annons
Annons
Annons