Fråga doktorn

Fråga   Artros

Fråga: Träning vid artros i knäleder

Hej, Jag är en kvinna, 35 år ung, som för en dryg vecka sedan fick diagnos Artros i knälederna. Jag har tränat löpning på hobbynivå i femton års tid, c:a 3 pass i veckan av varierande längd (4-8 km, någon gång även milen). Jag har aldrig känt någon smärta i knäna vid löpträning, men har upplevt att knäna knarrar när jag går i trappor. Efter diagnosen har jag ont i hela kroppen, inklusive knän. Började med ett kosttillskott innehållande vitaminer och glukosamin och tycker att knarrandet minskat något. Har pratat med en distrikta på vårdcentralen om min löpträning, som sade att jag kan fortsätta springa så länge jag inte får ont av det, men är rädd att förstöra något på lång sikt. Har sprungit kortare pass tre gånger sedan diagnosen. Mår som bäst i kroppen efter träningen, obehaget i kroppen minskar, men knarrandet i knäna tilltar efter träning. Överväger att ändra min träning till löpning/vila/crosstrainer det vill säga. träning 2 dagar vila 1. Skulle om möjligt gärna vilja fortsätta springa eftersom det ger en sådan frihetskänsla, men är rädd för effekterna på lång sikt. Hur rädd ska man vara för att påskynda förloppet? Är 172 cm, väger 63 kg.

Svar:

Hej,

Tack för din fråga. Jag tycker inte att du ska vara rädd för att fortsätta träna löpning på den nivå du beskriver. Det finns inga belägg för att löpning på motionsnivå skulle påskynda sjukdomsförloppet på vare sig kort eller lång sikt. Bra skor som byts en gång per år (sulorna åldras även om skorna står i garderoben) och mjukt underlag kan vara bra förebyggande åtgärder.

Lita på de signaler du får av din kropp efter träning. Känns det bra så är det bra! Skulle du tillfälligt få mer symtom från knäna kan det ändå vara OK under förutsättning att besvären klingar av inom 24 timmar.
Det är vanligt att artrossymtom kommer och går över tid. Under perioder med mer smärta kan du prova att ta smärtstillande innan du tränar. Om du då kan springa utan att få mer symtom är det en mycket bättre investering i din framtida hälsa än att välja att hoppa över träningen . Crosstrainer eller indoor walking är också bra alternativ till löpträning, med mindre stötupptagning och därför ofta mindre symtom. Löpträning i vatten i en så kallad wet-vest eller liknande kan också vara ett bra alternativ om du under kortare eller längre perioder har svårt att belasta knäna genom vanlig löpning.

Knarr i knäna kan ha flera orsaker och behöver inte alls ha med din artros att göra. Sådana ljudsensationer försvinner ofta när leden/musklerna är varma och är sällan förknippat med några andra symtom. Knarr o knäppningar utan smärta är inget att oroa sig för.

Lycka till och njut av våren i joggingspåren.

Med vänliga hälsningar


Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Fotleder

2020-09-20 | 20:15

av Adolf Fredriks Fysiocenter

Ljumskvärk

2020-09-21 | 15:21

av Adolf Fredriks Fysiocenter

Depression

2020-09-17 | 17:15

av Adolf Fredriks Fysiocenter

hemokromatos

2020-09-15 | 13:02

av Adolf Fredriks Fysiocenter

Försämrad astma

2020-09-14 | 10:47

av Adolf Fredriks Fysiocenter

Långvarig smärta

2020-09-10 | 08:58

av Adolf Fredriks Fysiocenter

ishias eller artros?

2020-09-3 | 03:05

av Adolf Fredriks Fysiocenter

Hej

2020-09-1 | 13:56

av Adolf Fredriks Fysiocenter

Muskelspänningar

2020-08-28 | 15:02

av Adolf Fredriks Fysiocenter

knäprotes

2020-08-29 | 13:32

av Adolf Fredriks Fysiocenter

Stukning

2020-08-30 | 10:10

av Adolf Fredriks Fysiocenter

Annan bursit i knä

2020-08-30 | 10:28

av Adolf Fredriks Fysiocenter

Smärta i underbenet 1 gång per år

2020-08-30 | 22:57

av Adolf Fredriks Fysiocenter

Punkterad lunga

2020-08-29 | 10:40

av Adolf Fredriks Fysiocenter

Sten

2020-08-26 | 18:14

av Adolf Fredriks Fysiocenter


Annons
Annons
Annons