Fråga doktorn

Fråga   Artros

Träning vid artros i knäleder

Hej, Jag är en kvinna, 35 år ung, som för en dryg vecka sedan fick diagnos Artros i knälederna. Jag har tränat löpning på hobbynivå i femton års tid, c:a 3 pass i veckan av varierande längd (4-8 km, någon gång även milen). Jag har aldrig känt någon smärta i knäna vid löpträning, men har upplevt att knäna knarrar när jag går i trappor. Efter diagnosen har jag ont i hela kroppen, inklusive knän. Började med ett kosttillskott innehållande vitaminer och glukosamin och tycker att knarrandet minskat något. Har pratat med en distrikta på vårdcentralen om min löpträning, som sade att jag kan fortsätta springa så länge jag inte får ont av det, men är rädd att förstöra något på lång sikt. Har sprungit kortare pass tre gånger sedan diagnosen. Mår som bäst i kroppen efter träningen, obehaget i kroppen minskar, men knarrandet i knäna tilltar efter träning. Överväger att ändra min träning till löpning/vila/crosstrainer det vill säga. träning 2 dagar vila 1. Skulle om möjligt gärna vilja fortsätta springa eftersom det ger en sådan frihetskänsla, men är rädd för effekterna på lång sikt. Hur rädd ska man vara för att påskynda förloppet? Är 172 cm, väger 63 kg.

Svar:

Hej,

Tack för din fråga. Jag tycker inte att du ska vara rädd för att fortsätta träna löpning på den nivå du beskriver. Det finns inga belägg för att löpning på motionsnivå skulle påskynda sjukdomsförloppet på vare sig kort eller lång sikt. Bra skor som byts en gång per år (sulorna åldras även om skorna står i garderoben) och mjukt underlag kan vara bra förebyggande åtgärder.

Lita på de signaler du får av din kropp efter träning. Känns det bra så är det bra! Skulle du tillfälligt få mer symtom från knäna kan det ändå vara OK under förutsättning att besvären klingar av inom 24 timmar.
Det är vanligt att artrossymtom kommer och går över tid. Under perioder med mer smärta kan du prova att ta smärtstillande innan du tränar. Om du då kan springa utan att få mer symtom är det en mycket bättre investering i din framtida hälsa än att välja att hoppa över träningen . Crosstrainer eller indoor walking är också bra alternativ till löpträning, med mindre stötupptagning och därför ofta mindre symtom. Löpträning i vatten i en så kallad wet-vest eller liknande kan också vara ett bra alternativ om du under kortare eller längre perioder har svårt att belasta knäna genom vanlig löpning.

Knarr i knäna kan ha flera orsaker och behöver inte alls ha med din artros att göra. Sådana ljudsensationer försvinner ofta när leden/musklerna är varma och är sällan förknippat med några andra symtom. Knarr o knäppningar utan smärta är inget att oroa sig för.

Lycka till och njut av våren i joggingspåren.

Med vänliga hälsningar

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Artros i knä

2015-09-23 | 11:11

av Magnus Nylander

Glukosamin eller annat naturläkemedel vid artros?

2015-09-17 | 15:45

av Magnus Nylander

Växtbaserade läkemedel vid höftledsartros (coxartros)

2015-09-13 | 12:53

av Magnus Nylander

Hur ska jag behandla min artros?

2015-09-12 | 06:53

av Magnus Nylander

Har nypon någon effekt på artros?

2015-09-11 | 23:19

av Magnus Nylander

Varken glukosamin eller danska strandnypon hjälpte

2015-09-11 | 20:00

av Magnus Nylander

Växtbaserade läkemedel eller värktabletter?

2015-09-11 | 16:33

av Magnus Nylander

Närsynthet

2015-03-27 | 17:33

av Vetterskog Peter

Olja i kontaktlinsen

2015-03-23 | 15:58

av Vetterskog Peter

Hur många som har artros utvecklar svår artros?

2015-02-22 | 23:10

av Leif Dahlberg

Olämplig träning vid artros?

2015-02-22 | 19:48

av Leif Dahlberg

Artros eller hallux valgus?

2015-02-22 | 19:42

av Leif Dahlberg

Varför finns det inga mediciner mot artros?

2015-02-19 | 12:25

av Leif Dahlberg

Är höftartros ärftligt?

2015-02-19 | 12:23

av Leif Dahlberg

Hjälp mot artros i fingrarna

2015-02-18 | 17:36

av Leif Dahlberg


Annons
Annons
Annons
Annons