Fråga doktorn

Fråga   Artros

Fråga: Ont i käklederna?

Jag har en dam i min artrosgrupp som är ca 60 år och undrar vad man kan göra för att minska smärtan i käklederna. Finns det nåt träningsprogram för det?

Svar:

Hej,
Tack för fråga om träningsprogram för käken. Det är inte helt ovanligt med artros i käkleden. Det finns inga studier om träning för käkleden, men klinisk erfarenhet talar för att träning kan lindra besvären en del. Det man bör tänka på är att inte utsätta käken för ytterlägen, det vill säga inte gapa fullt, eller bita ihop hårt. Det är ofta i de lägena käken blir spänd, öm och ond.

Den enklaste träningsformen är så kallad "käkjogging". Att jogga med käken innebär att man låter underkäken jobba upp och ner, men hela tiden i ett avspänt läge mellan öppet och stängt gap. För att hitta detta läge - håll munnen stängd (läpparna ihop) samtidigt som du "gapar" med käkarna. Så mycket som du kan gapa utan att öppna munnen, så stor rörelse kan du göra när du joggar. När du stänger får tänderna inte gå ihop. Hitta rytmen i denna rörelse och utför den sedan med minsta möjliga ansträngning, med ungefär 100-120 rörelser per minut, dvs en frekvens på 1- 2 rörelser per sekund. Det ska kännas behagligt och avspänt. Det kan du göra en eller flera gånger om dagen, ett par minuter varje gång.

Ett annat sätt att träna är att jobba med lätt motstånd mot käkens rörelser. Öppna munnen, och lägg ett lätt motstånd mot underkäken. Håll emot med käken. Upprepa 10-12 gånger. Gör sedan samma sak genom att föra käken lätt i sidled, lägg motstånd med handen och håll emot med käken. Du behöver inte ta i så mycket, det gör gott ändå. Avsluta gärna med lite käkjogging, för att slappna av dina muskler igen.

Om käken känns spänd och öm, kanske särskilt efter natten, kan det betyda att du biter ihop och får ont till följd av spända muskler. Käkjogging kan avhjälpa det, och ibland kan det kännas skönt med "tung-gymnastik". Tänk dig att du "målar munhålan" med tungan. Detta gör du med munnen stängd, för att hålla käken i ett neutralt och avspänt läge. Det kan avhjälpa spända och sammanbitna käkmuskler.

Ont i käken kan också ha att göra med de övre nacklederna, eller förändringar i bettet. Om du misstänker att det är skälet till din käksmärta bör du kontakta en sjukgymnast för nackundersökning, eller din tandläkare som kan prova ut lämplig åtgärd för ditt bett.

Med vänlig hälsning,

Carina Thorstensson
Leg sjukgymnast, Dr Med Vet

Vill du lära dig mer om artros och dess behandling samt vad du själv kan göra för att leva ett bra liv med sjukdomen? Gör utbildningen och delta i patientundersökningen på Artros-hjälpen.se

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Artros gör en stel

2019-08-27 | 11:42

av Mikael Bouleau

Finger-artros: Vad kan man göra?

2019-08-28 | 16:20

av Mikael Bouleau

Hur förebygger man artros?

2019-08-29 | 07:19

av Mikael Bouleau

Är värk efter träning farligt eller normalt?

2019-08-27 | 10:08

av Mikael Bouleau

Smärta från knäartros, kan den spridas?

2019-08-27 | 08:55

av Mikael Bouleau

Kan det vara artros även om det inte syns på röntgen?

2019-08-27 | 12:40

av Mikael Bouleau

Stel på morgonen

2019-08-27 | 19:41

av Mikael Bouleau

Hur vet man att det är artros man har?

2019-08-29 | 14:56

av Mikael Bouleau

Ska man trotsa smärtan och promenera ändå?

2019-08-27 | 10:51

av Mikael Bouleau

Artros i halsrygg

2019-08-27 | 10:58

av Mikael Bouleau

Vill sluta äta värktabletter

2019-08-27 | 10:44

av Mikael Bouleau

Artros

2019-08-28 | 14:02

av Mikael Bouleau

Knä-artros: När ska man operera?

2019-08-30 | 23:01

av Mikael Bouleau

Val av kost - påverkar det artrosen?

2019-09-2 | 18:24

av Mikael Bouleau

Artros och kosttillskott - fungerar det eller är det bluff?

2019-09-1 | 15:15

av Mikael Bouleau


Annons
Annons
Annons