Behandling | Artros

Motionsprogram för otränade äldre - sittande

För dig som är äldre och otränad listas här några bra övningar som du kan utförande sittandes.

Publicerad den: 2008-10-02
Uppdaterare: Malin Ewerlöf Krepp, en profil inom träning och kost

Annons

Det kan vara bra att göra övningarna till musik som du tycker om. Att "gå på stället" kan du lägga in mellan de andra övningarna efter hand som du orkar med det.

Bra sittande övningar för dig som är äldre och otränad

  • Sätt dig på en stabil köksstol och flytta fram på sitsen så att du kan sitta med rak rygg utan ryggstöd. Sträck lite på dig innan du sätter igång.
  • "Gå" på stället - lyft benen ett i taget och trampa i golvet, samtidigt som du med lätt böjda armar gör energiska "simtag".
  • Sidböjningar - sitt med benen isär, böj kroppen åt ena hållet och vippa några gånger - gör om åt andra hållet.
  • Res dig upp och sätt dig ned och försök att inte använda armarna. Öka antalet rörelser gradvis.
  • Sätt omväxlande upp vänster och höger ben på sitsen - håll eventuellt i ryggstödet till att börja med.
  • Kroppsvridningar - sitt med benen isär och vrid kroppen från sida till sida.
  • Gå runt din stol - sätt dig då och då och gå sedan ett par varv till. Gå åt båda hållen.

Annons
Annons
Annons
Annons