Trendigt att äta glutenfritt

Att äta glutenfritt är inte bara trendigt i Sverige. Även amerikaner har hakat på trenden att äta glutenfritt, något som amerikanska forskare tror är orsaken till att antalet glutenintoleranta i landet hålls på jämn nivå.

bessie webb ljusare
Publicerad den: 2016-09-07
Författare: Besima Aho, Redaktionschef, Netdoktor

Annons

Data från hälsoundersökningar mellan 2009 och 2014 har analyserats av amerikanska forskare. Resultaten visar att antalet glutenintoleranta har legat på en jämn nivå, samtidigt som antalet människor som följer glutenfri diet har ökat år för år.

Tillgången till glutenfria produkter har ökat och allt fler anser att det är hälsosammare, men det är också fler som diagnostiserar sig själva som glutenintoleranta och då väljer bort det.

Äter du helst glutenfritt trots att du inte är diagnostiserad glutenintolerant?  Kommentera direkt under nyheten!

Annons
Annons

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar Curt 2016-09-7 16:54 (3 år sen)

    Jag tror att gluten är dåligt för alla, inte bara för konsumenter som upplever obehag av t.ex. inflammationer i tarmen. kroppen har svårt att bryta ner oförädlade spannmålsprodukter i allmänhet och de sim innehåller gluten i synnerhet. Gäller nog sojaprodukter också..

  • Avatar Lotta V 2016-09-7 19:20 (3 år sen)

    Hejsan!
    Slutade med gluten för 2,5 år sedan då jag hade smärtor,kramper, inflammationer i hela kroppen, mage mm och hade fått diagnosen fibromyalgi ett antal år innan, gjorde aldrig någon celeaki utredning innan jag slutade, men vinsten har blivit så stor, har ingen värk kvar och min läkare säger att min fibromyalgi är borta nu, om det beror på att jag har en glutenintolerans kommer jag aldrig få veta, men för mig är det självklart....... Igen mer gluten för min del!

  • Avatar Karin 2016-09-7 21:53 (3 år sen)

    Jag fick rådet av en klok homeopat för 20 år sedan att sluta med gluten och laktos. Vid det tillfället hade jag rejäl ibs, 20 kg övervikt, kronisk trötthet, värk i leder, rygg och knän. Uppblåst mage för jämnan, högt och svårmedicinerat blodtryck varvid jag medicinera m blodtrycksmedicin och betablockerare. Kort sagt så var jag ett vrak rent fysiskt. Genomgick ej celiakiutredning.
    Efter en vecka på militant gluten och laktosfri kost mådde hela jag genast bättre. Jag började ticka ner i vikt ca 0.5 kg/vecka. Jag blev piggare och hade mindre värk.
    Efter 2 månader gick jag till min husläkare och berättade vad som pågick. Han häpnade, då mitt blodtrycksmedicin plötsligt behövde trappas ner något. Han sa, den förnuftiga läkaren: okej, jag måste medge att jag är förvånad och skeptisk. Men det här verkar funka. Och då är jag glad för det. Jag supportar dig med att ta prover parallellt och fortsätter bevaka dig.
    Viktnedgången fortsatte i sakta mak. Blodtrycksmedicin tappades ner, betablockerare trappades ner, togs bort. Ledvärk minskade i takt med viktnedgången som stannade på 70 kg (170 cm lång). Ibs:en var ett minne blott.
    En framgångssaga helt enkelt.
    Efter 20 år av strikt laktos och glutenfri kost fick jag för mig att testa gluten igen och laktos.
    Det funkade oväntat bra. I början iaf. Så jag körde på. Började samtidigt lägga på mig vikt sakta men säkert. Och få tillbaka ibs:en. Ont i kroppen. Nu har det gått 4 år med gluten och laktos. Jag försöker nu trappa ner för att gå över till strikt gluten och laktosfri kost igen. För efter 4 år med gluten och laktos har jag gått upp 20 kg igen och jag har värk i hela kroppen, är extremt trött, har ibs och är faktiskt tillbaka på ruta ett i alla avseenden och mår fysiskt lika visset som för 24 år sedan.
    Jag tror gluten och många mejeriprodukter är rena giftet för tarmsystemet. Och mår tarmen dåligt mår hela kroppen dåligt.
    Men visst, det kan vara en ren tillfällighet. Eller vad tror ni?

  • Avatar Helen 2016-09-7 21:43 (3 år sen)

    Jag fick rådet av en klok homeopat för 20 år sedan att sluta med gluten och laktos. Vid det tillfället hade jag rejäl ibs, 20 kg övervikt, kronisk trötthet, värk i leder, rygg och knän. Uppblåst mage för jämnan, högt och svårmedicinerat blodtryck varvid jag medicinera m blodtrycksmedicin och betablockerare. Kort sagt så var jag ett vrak rent fysiskt. Genomgick ej celiakiutredning.
    Efter en vecka på militant gluten och laktosfri kost mådde hela jag genast bättre. Jag började ticka ner i vikt ca 0.5 kg/vecka. Jag blev piggare och hade mindre värk.
    Efter 2 månader gick jag till min husläkare och berättade vad som pågick. Han häpnade, då mitt blodtrycksmedicin plötsligt behövde trappas ner något. Han sa, den förnuftiga läkaren: okej, jag måste medge att jag är förvånad och skeptisk. Men det här verkar funka. Och då är jag glad för det. Jag supportar dig med att ta prover parallellt och fortsätter bevaka dig.
    Viktnedgången fortsatte i sakta mak. Blodtrycksmedicin tappades ner, betablockerare trappades ner, togs bort. Ledvärk minskade i takt med viktnedgången som stannade på 70 kg (170 cm lång). Ibs:en var ett minne blott.
    En framgångssaga helt enkelt.
    Efter 20 år av strikt laktos och glutenfri kost fick jag för mig att testa gluten igen och laktos.
    Det funkade oväntat bra. I början iaf. Så jag körde på. Började samtidigt lägga på mig vikt sakta men säkert. Och få tillbaka ibs:en. Ont i kroppen. Nu har det gått 4 år med gluten och laktos. Jag försöker nu trappa ner för att gå över till strikt gluten och laktosfri kost igen. För efter 4 år med gluten och laktos har jag gått upp 20 kg igen och jag har värk i hela kroppen, är extremt trött, har ibs och är faktiskt tillbaka på ruta ett i alla avseenden och mår fysiskt lika visset som för 24 år sedan.
    Jag tror gluten och många mejeriprodukter är rena giftet för tarmsystemet. Och mår tarmen dåligt mår hela kroppen dåligt.
    Men visst, det kan vara en ren tillfällighet. Eller vad tror ni?

  • jag--insta
    Helena 2016-09-7 22:19 (3 år sen)

    Hej.

    Läkarna vill helst inte testa patienter för glutenintolerans! De säger att det kostar för mycket pengar! Bäst att testa själv och på egen hand bedöma om man har besvär med gluteninnehållande mat. (Det har jag personligen erfarit. Läkaren är en allmänläkare på en av landets VC-mottagningar.)
    Testa själv, menade han är att helt och hållet utesluta gluten ur din kost och bedöma hädan efter hur du mår. Bättre eller samma!

    Mvh//Helena

  • Avatar Carina 2016-09-8 09:26 (3 år sen)

    Min tonårsdotter har efter ett jobbigt år med magproblem slutat helt med gluten och mår mycket bättre. Det är inte alls krångligt utbudet av glutenfritt är ganska bra. Både på vår pizzeria och Mc Donalds går det att beställa med glutenfritt

  • Avatar Anna 2016-09-11 08:55 (3 år sen)

    Jag har ätit glutenfri och laktosfri kost i ett år nu. Anledningen till att jag slutade med gluten och laktos var diarréer, uppblåst mage, oönskad viktnedgång, håravfall etc. Jag mådde bättre redan efter några veckor. I våras blev jag dessutom glatt överraskad av att mina allergier var borta (björkpollen, äpple, hasselnötter). Nu har jag fullt med ca 1 dm långa hårstrån som har växt ut det senaste året och jag kan hålla vikten på en lagom nivå. Magen är i balans och jag är mycket piggare än innan. Jag tror att jag inte är glutenintolerant, men däremot känslig för gluten. Jag tror att många skulle må bra av att äta glutenfri kost.

  • Avatar Nita 2016-09-12 17:54 (3 år sen)

    Det skulle aldrig falla mig in att äta glutenfritt om jag inte är diagnosticerad glutenintolerant. Varför krångla till det. Dessutom tror jag att det kan leda till att man inte tål gluten på sikt.

  • Avatar Curt 2016-09-12 17:45 (3 år sen)

    Gluten är inte bra för någon, diagnosticerad eller inte. Svårt för kroppen att bryta ned och anses skapa inflammationer i tarmen.

  • Avatar Anna W. 2016-09-24 19:38 (3 år sen)

    Kan media sluta kalla/se detta som en trend någon gång?! Det handlar om att folk märker positiv skillnad av att äta glutenfritt.

    Blodprovet man tar för att se om man har antikroppar är inte ett helt tillförlitligt test (vilket många läkare verkar ovetandes(?) om, eller åtminstone välja att inte upplysa en om. Man behöver genomgå en biopsi innan diagnosen celiaki kan uteslutas.

    Det finns hur mycket forskning och material som visar på hur stor negativ inverkan gluten kan ha på den mänskliga kroppen. Men det finns många stora jättar inom livsmedelsindustrin som har allt att vinna på att tysta ner.

    Och de som inte förstått det hela kan ju börja med att börja med att stanna upp. Börja lyssna till sin egen kropp eller till alla bekantas egna erfarenheter, börja tänka med sin egen hjärna, lyssna på Blå tågets "Staten och kapitalet" och börja googla lite dokumentärer i ämnet. Till slut fattar även de trognaste att kejsaren inte har några kläder.

    Glöm inte att vi lever i en kapitalisk värld - där mesta möjliga vinst och ökad produktivitet är vad som gäller. Hälso-, miljö- och hållbarhetsaspekten ingår inte. Psykopaterna styr. Varför tror ni exempelvis nästan hela Malaysias regnskog kunnat skövlas under senaste åren utan att någon bryr sig?

    Peace <3


Annons
Annons
Annons