Fråga doktorn

Fråga   Allergi

Allergi, ögonproblem samt långtidseffekter

Hej, jag är kvinna och 42 år gammal, allergisk sedan jag var liten mot nötter, stenfrukter, pälsdjur, pollen. Reaktioner i form av eksem och/eller svullnad och klåda på på och runt läppar samt i mun och svalg. Har på senare år även utvecklat astma som i regel utlöses mer av ansträngning än något annat. I fjol började mitt ena öga rinna, svullnade sedermera upp och såg ut som en boxare efter match utan blåmärken. Det visade sig att allergin gjorde så att tårkanalen svullnade och täpptes till. Blev av husläkaren rekommenderad att äta allergitabletter (Clarityn) samt att ta Livostin ögondroppar + fick även antibiotika för att bli av med infektion som uppstått till följd av det hela. Nu är våren här och samma öga har gjort sig påmint- behandlingen ger lite effekt med räcker inte hela vägen. Ögat rinner ännu och är orolig att det återigen skall leda till att tårkanalen täpps helt och det i sin tur igen leder till infektion och antibiotika. 1. Hur länge kan man äta Clarityn ? 2. Kan man öka dosen från 1 tablett till kanske 1,5 under pollensäsongen.(får muntorrhet o huvudvärk av tabletten ibland) 3.Är Livostin skadligt vid långtidsbehandling? 4. Finns det andra ögondroppar som kan vara bättre ? 5. Är det nya medlet Grazex något som skulle kunna hjälpa mig ? ser fram emot era synpunkter och råd

Svar:

Hej!
Du berättar om att du sedan barnaåren haft allergi och på senare år även astma. Din fråga nu gäller ögat och jag fäster mig vid att symtomen med ökat tårflöde och svullnad framför allt kommer från ett öga. Vid allergi brukar besvären vanligen komma från båda ögonen, och så misstänker jag att det varit för dig också under tidigare år.

Du berättar att de ensidiga symtomen bedömts bero på en trånghet i tårkanalen på den sidan, vilket verkar rimligt. Men min undran gäller varför allergin - om det nu är den som är orsaken till trångheten i tårkanalen- inte givit liknande problem också i det andra ögat. Jag blir därför inte helt övertygad om att allergin är den enda orsaken till dina besvär med ett rinnande öga. Men jag kan självfallet inte ha någon bestämd uppfattning om detta. Anledningen till att jag ändå tar upp frågan är att om tårkanalproblemet inte är helt kopplat till allergin så blir också effekten av medicineringen mot allergi inte så verksam mot just det symtomet. Kanske har du redan träffat ögonläkare och fått detta utrett?

När det gäller din specifika medicinfrågor så kan man äta Clarityn under mycket lång tid om det är nödvändigt. Livostin, som liksom Clarityn också är ett sk antihistamin, kan också användas under lång tid, t.ex hela pollensäsongen. Det finns även andra i huvudsak likvärdiga ögondroppar mot allergi som innehåller en antiallergisk substans (natriumkromoglikat) eller en kombination av ett antiallergiskt och mot histamin verkande ämne. Jag ser ingen fördel med Grazex jämfört med övriga läkemedlen när det gäller ditt ögonproblem.

Med vänlig hälsning
Gunnar Bylin
Överläkare och allergispecialist

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Trött av Aerius mot pollenallergi

2015-03-23 | 10:20

av Karin Strandberg

Kan allergi gå tillbaka utan behandling?

2015-03-23 | 10:10

av Karin Strandberg

Vaccin mot allergi

2015-03-23 | 09:36

av Karin Strandberg

Allergisk mot granbarr

2015-03-23 | 09:34

av Karin Strandberg

Pollenallergiker som vuxen

2015-03-23 | 09:32

av Karin Strandberg

Kan man förebygga pollenallergi?

2015-03-23 | 09:31

av Karin Strandberg

Hudallergi och pollenallergi

2015-03-21 | 16:46

av Karin Strandberg

Problem med klåda i ögonen trots negativt allergitest

2015-03-17 | 17:40

av Karin Strandberg

Hyposens mot gräs

2015-03-16 | 20:22

av Karin Strandberg

Vätskefylld svullnad runt ögonen

2015-03-16 | 19:59

av Karin Strandberg

Lika mycket substans i alla antihistaminpreparat?

2015-03-16 | 17:27

av Karin Strandberg

Överkänslighet eller allergi

2015-03-16 | 15:37

av Karin Strandberg

Klåda på ben, armar och i underliv

2011-09-12 | 13:38

av Anonym användare

IgE-test vid allergi

2011-07-19 | 20:47

av Anonym användare

Nässelfeber med kliande utslag i flera månader

2011-05-21 | 12:56

av Mats Berg


Annons
Annons
Annons
Annons