Forum Allergi


Hostar och harklar

Har under ett tag haft besvär med att jag hostar mycket samt att jag "harklar" upp en hel del slem under i princip hela dagen. Minns att jag hade samma problem som barn med min nyupptäckta astma. Det jag funderat på är ifall min Pulmicort kan vara boven i det hela. Slutade nämligen helt med medicin ett tag då jag gått ner en hel del i vikt samt tränade mer. Behövde dock medicinen igen en sommar och upplever att hostan och harklandet blivit värre. Någon som vet om min teori har någon logik?

Jag tycker Pulmocorten irriterar halsen som bara den mellan varven. Men läkaren vill att jag ska fortsätta så på den vägen är det......


Jo, jag har börjat fundera på det om det kan tänkas vara det problemet. När jag hade uppehåll med medicinen hade jag aldrig dessa problem. Iofs fick jag använda Bricanyl oftare och det är kanske inte optimalt det heller.


Jag tycker du är fel ute med dina funderingar! Kanske behöver du byta ut Pulmicorten mot ett preparat som innehåller både behandlande, inflammationsdämpande ingredienser som Pulmicort + långtidsverkande luftrörsvidgande. Det finns två kombinationspreparat på marknaden, Seretide och Symbicort, och båda i flera styrkor. Men att som du ens fundera att sluta med den medicinen som kan hjälpa mot hosta, slem och harklingar (symptom på att dina lungor inte är friska) och bara använda Bricanyl som inte behandlar den astmatiska inflammationen i dina lungor utan bara vidgar luftvägarna för några timmar framåt, tycker jag inte verkar som någon vettig lösning alls. Pulmicort och liknande preparat skall användas regelbundet för att de skall ha effekt. Du kanske fortfarande betalar priset för att du skippade medicinerna emellan, då har ju den astmatiska inflammationen i lungorna hunnit bli värre. Läs om astma på nätet, det finns massor av bra infosidor som du kan hitta med sökord som t ex "astma + vuxen". Diskutera medicinering med din läkare och fråga om lungfunktionsmätningar som spirometri visar på astma som inte är under kontroll. Då kanske du behöver öka på medicinering för att få bukt med symptomen istället! Lycka till - och glöm inte att du kan tala med människor i liknande situationer i din lokala Astma- och Allergiförening - du hittar alla på Astma- och Allergiförbundets webbplats http://www.astmaoallergiforbundet.se/ under "våra föreningar" Hälsningar Leenu (har astma, allergier och är aktiv inom Astma- och Allergiföreningen i Stockholm)


Anledningen till att jag har haft mina tvivel angående pulmicorten är att mina harklingar och hosta har blivit sämre, harklingarna hade jag även mycket som 11 åring vilket är snart 14 år sedan och som nu åter är ett problem. Men det du säger låter dock väldigt vettigt, att sluta helt är ingen bra idé heller. Det som känns jobbigt är att jag har tränat 5 dagar i veckan innan men den senaste tiden så har det varit frustrerande med hostan och harklandet. Hoppas spirometrin i mars ger någonting. Något är uppenbarligen inte som det ska men som jag förstår det är jag inte ensam om dessa symtom.


Tack för ditt svar Krisse! Om inte din läkare/mottagning kan få bukt med din astma så du slipper hostan o harklingarna kan du fråga om de vill skicka dig med remiss till astmarehabilitering i Årekliniken. Den passar mest de som inte är alltför dåliga och som är "sportiga". Läs mera på deras sida http://www.praktikertjanst.se/templates/PageStartExternal.aspx?id=8478


Jag har upplevt precis samma problem, nämligen att jag upplever ökad hosta och betydligt mer slembildning av Pulmicort, och faktiskt så är det en av de allra vanligaste biverkningarna till Pulmocrt, tro det eller ej.........Därför ska jag beställa tid hos min läkare för en dissk. om detta, så fort jag blir frisk i min arm (=bruten).


Jo, jag ska äntligen gå på Spirometri hos min nya vårdcentral och med detta förhoppningsvis få bukt med besvären. Det som dock kanske kan bli problem är ju ifall jag verkligen behöver pulmicort och det inte finns något annat likvärdigt utan dessa biverkningar som det ev är. Har tom fått genomgå en lungröntgen nyligen.


Hej igen Krisse! Du kan ju berätta efter läkarbesöket med spirometrin om du vill. Men Pulmicort är inte enda medicinen utan det finns andra kortisonläkemedel som man inhalerar in i lungorna. Förut berättade jag om kombinations-preparaten Symbicort och Seretide, de har oftast mycket bättre verkan än enbart Pulmicort. Annars om du misstänker att du inte tål Pulmicort så bra kan du få prova t.ex. Flutide eller Asmanex , där det verksamma ämnet inte är densamma som i Pulmicort. Här kan du läsa om alla på svensk marknad befintliga astmaläkemedel http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=17554 Hälsningar Leenu (Stockholmstant med astma och allergier)


Tack för alla tips Leenu. Flutide nämnde astmasköterskan faktiskt när jag var där men blev inte riktigt alternativet än så länge. Spirometrin visade vad de kallade för en "hängmatta" jag ligger lite under vid testet där man andas ut hastigt och sen ska fortsätta att blåsa. Denna kurva uppnådde jag sen efter inandning utav Bricanyl. Läkaren är övertygad om att jag är undermedicinerad och ska öka dosen av pulmicort i 2 månader, sen ska jag åter på Spirometri. Tänk att jag sa att det kanske vore bättre att sluta ta Pulmicorten. Har verkligen tänkt om nu.


Har nu fått ökad dos av Pulmicort i en månad har inte mått så bra som jag gjorde då på länge. Fick instruktioner att gå ner till lägre dos from fredag, upplever nu att hostan och harklandet är tillbaka. Skillnaden var från 1200 mikrogram/dag till nu 800 mikrogram/dag. Det jag undrar är: Kan man uppleva så stor skillnad bara på några dagar och är 1200mikrogram/dag mycket, farligt för en vuxen man?


Ja visst tar det bara några dagar att bli sämre på en för låg medicindos, och vid en dos som funkar blir man snabbt bättre. Men alla doseringsfrågor är läkarsak, informera om att du blir försämrad på den lägre dosen. Jag har ju något som benämns svår astma och jag tar massor av kortison under lång tid. Den kortison jag får problem med biverkningarna av är dock inte den sorten man andas in utan kortisontabletterna. Men ibland så behövs ju sådana tablettkurer också för att klara livhanken - då får man ta biverkningarna. Men som sagt kan man ofta klara sig på lägre doser inandad kortison om man får kombinations-preparat som innehåller BÅDE kortison och långtidsverkande luftrörsvidgande, och en tablett som heter Singulair till sin vanliga medicinering. Så läs om astma och astmamediciner på nätet du, och bolla medicinering med doktorn. Snart är pollensäsongen här och tillhör du de som blir sämre av pollen kan du också behöva antihistamin (allergitablett). Kul ändå att du såg att du kan må mycket bättre när medicineringen funkar :-)


Har blivit sämre igen. Har minst lika mycket slem nu som innan behandlingen. Dessutom besväras jag emellanåt utav ont i vänster sida av kroppen (i höjd med vä lunga). Det jag funderar på är ifall det kan tänkas vara Bronkit då jag delat erfarenheter med en annan asrmatiker. Vad jag förstår är det dock inget man åtgärdar. Det som jag dessutom undrar är ifall min astma kan ge mer slem pga att jag dessutom har pollenallergi? Harklar mig väldigt ofta nu.


Vad jag tror, och det är bara vad jag tror så är det nog så att din dos är för låg. Jag tycker äntligen att min astma har börjat stabilisera sig sen jag började med Symbicort som jag får ta 2 doser morgon och kväll nu ett tag under sommaren i alla fall. Dessutom kan jag ta det vid behov istället för Bricanyl. Dessutom har jag dragit slutsatsen att mjölk förvärrar mitt harklande, inget vetenskapligt men dock något jag tror hänger ihop. Sen vet jag inte säkert om det är i kombination med Symbicorten eller inte som harklandet har minskat.


Du behöver medicinen stadigt. Ta kontakt med läkaren, och gör peffmätnint.

Annons
Annons
Annons