Diskussion

Avatar
2008-12-04 22:39

Massa frågor

Jag har en del frågor som jag har funderat på och hoppas på att Ni har möjligheten att svara på dessaJ Jag vill äta så nyttigt och hälsosamt som möjligt, därav mina kanske jobbiga frågor) Det finns flera sorts oljor, men vilken är egentligen nyttigast av dem alla? (Ex olivolja, rapsolja..) Vad är bäst och nyttigast att använda till matlagning, olja eller (flytande?!) margarin? Jag älskar kryddor men vilka kryddor är egentligen nyttiga och bra för kroppen/förbränningen etc? Salt är ju inte bra, finns det något dåligt att säga om kryddor egentligen eller är det bara att ösa på? Jag känner mig lite främmande vad gäller buljonger till matlagning. Det behövs ofta då man gör soppor/grytor? Men har även hört att buljonger inte är särskilt nyttiga. Finns det nyttiga och bra sorts buljonger? (Vilka i sådant fall?) Jag vet att kyckling och fisk är nyttigt, men hur är det med ex kotletter och köttfärs? Vad för kött är ”onyttigt” och som innehåller en del mättat fett som vi människor inte bör äta mycket av? Det finns en mängd nyttiga gryn (istället för ris, potatis etc..) men vilken innehåller mest näring och vitaminer, vilken är nyttigast och som inte är så kaloririk/kolhydratrik? (Quinoa, matvete, bulgur, bovete, kornris, råris, är alla dessa nyttiga och bra?) Och gryn som innehåller gluten, är de ”onyttigare”? Pasta är ju inte värst så ”nyttigt” så det finns ju varianter, fullkorns- och dinkelpasta. Vilket är nyttigast och minst kolhydratrik av dessa? Samma gäller bönor, finns en mängd olika med vilka är nyttigast? (Vita bönor, kikärter, bruna bönor?) Sista men inte minsta frågan… Om man äter mer än vad man gör av med under ett par dagar (ex 500gram nötter som inte ingår i ens dagsbehov) När lägger det sig på kroppen? Ex, jag äter dubbelt så mycket än vad jag brukar göra under en dag, när märker jag påverkan av det? För jag går ju upp i vikt av det, men när? Ojj det var visst inte några frågor, förlåt mig ifall de låter ”dumma” men jag hoppas på att få svar på de Ni kan svara på)

Avatar Stringles
2009-01-06 00:08
1. Matlagninssmöret Milda är nyggare än alla pljor du nämner. Stek i det i måttlig mägnd. 2. Salt är inte bra i förstora mägnder men normal mängd i matlagning, inga problem. De flesta kryddor innehåller inga kolhydrater. 3. Buljonger innehåller en sådan liten mängd kolhydrat så en biljontörning i sås eller liknande gör ingen skillnad. 4. Devlis svar: Kyckling är bland det bästa du kan äta, innehåller höga protein. Tonfisk innehåller till stor del enbart protein. Är inte förtjust i fisk, så vet ingen annan sort. När jag går på diet äter jag till största delen kyckling, men även vanliga kotletter, fläskfilé osv. Inget vanligt kött är dåligt, men vill man äta det med mest protein ät kyckling. 5. Sambon äter bulgur och själv äter jag linser. Det är han som är expert när de gäller det. Havregryn är den absolut bästa frukosten. 6. Pastan, om du vill gå ner i vikt tycker jag du ska ta bort pastan helt. Den är inte nyttig vare sig med fullkorn eller vanligt. GI metoden går på dinkel, men jag tycker inte om den metoden. Ät en potatis istället. Bönor vet jag inge tom. 7. KAn inte svara på, men skulle avråda dig från att göra det. Vill du skämma bort dig själv med godsaker, ta reda på exakt hur mycket kolhydrater det är i det du äter, sedan är det bara ut och springa, träna eller annan aktivitet som kan bränna bort de kalorier du stoppat i dig. Hoppas det var något användbart. Mvh Josefin

Avatar Stringles
2009-01-06 00:09
Ursäkta stavningen, skriver för fort. nyttigare än alla oljor*

Avatar majim
2009-01-06 01:08
När det gäller kött är fläskkött fetare än nötkött. Men se måltiden som en helhet. Nötkött som är magrare blir ofta torrare. Kanske tar man mer sås till och blir vinsten då? Fettet å andra sidan ger en mättnadskänsla som vara längre. Läs på förpackningarna i affären för att avgöra kolhydratinnehållet. Produkter med vetemjöl är sämre än de med fullkorn. Mat med mer kolhydrater bör man äta tidigare på dagen så man förbränner det under eftermiddagen. Välj att äta pasta/ris/potatis då. Ät mer bönor och grönsaker vid middag senare på dagen. Vill man veta hur "nyttigt" något är ur kolhydratsinnnehållssynpunkt är det bara att leta i GI-tabeller. Men som sagt, fokusera inte bara på måltidens delar utan se den som en helhet. Se din dag som en helhet. Åt du en kraftig lunch är du kanske inte så hungrig på kvällen, ät lite soppa då. Soppa till lunch kanske kräver lite större mellanmål för att inte bli godissugen eller för att inte vräka i sig middag. Hitta vad som passar dig i din vardag, annars blir det inte hållbart. Och så nötterna.... Om din kropp inte svälter (för då tar den allt den kan fort) kan man äta lite mer än vanligt utan att det är en katastrof. Att äta dubbelt så mycket är lite värre. Men om du äter 500 g nötter. Rent fysykt sett så innehåller nötter lite vatten, inte mycket men lite. En del av det kissar du ut. Kroppen kan inte ta till sig precis allt man äter, då skulle vi sällan gå på toa. Grejen är ju den att man går upp lite i taget. Det smyger sig upp. Du går inte upp 5 kg av att äta 3 pizzor på några dagar. Men med pizzorna kommer mycket ljus bröd som stoppar i tarmen. Kolhydraterna drar till sig vätska i kroppen. Ofta blir man törstig och dricker lite mer än vanligt. Med andra ord tar det lite lägre tid för kroppen att göra sig av med det som inte behövs samtidigt som det finns massor av energi att lagra in. Allt du äter tas om hand, lagaras in och resten åker ut. Varje gång man äter lite mer än man förbrukar sparas det i kroppen. Rätt var det är en dag får vi i oss lite mindre men då finns det resurser att ta av. Det är då vår vikt är stabil. Man kan omöjligt äta exakt samma antal kalorier varje dag och förbruka exakt lika mycket varje dag. Gör en BIA-mätning och se vad som är fett, muskler och vatten. Hoppas att det inte blev alltför snurrigt nu, klockan är sen för mig ). Fråga gärna något om du/ni vill. Har lärt mig en del på min resa även om den inte är slut ännu. Kram Majim

Avatar WilleJ
2009-01-24 13:45
Hej, Så här tycker jag. Margarin går helt bort. Kolla bilen här så förstår du: http://blogg.passagen.se/millimetervagor/entry/sm%C3%B6r_eller_margarin På www.gunnarlindgren.com under "matfett" finns det mycket bra att läsa om vilka matfetter som är bra och vilka som är dåliga. Mina förstahandsval är smör, olivolja och kokosfett, med stark fördel för smör. Buljonger. Kolla att de inte innehåller E621-E625 som är "smakförstärkare" (mononatriumglutamat). Det är ett sk nervgift som är förbjudet lite överallt men inte i sverige ännu. Allt kött och animaliskt är alltid betydligt nyttigare än spannmålsprodukter. Här finns allt människokroppen behöver. En frukost med en äggomelett är överlägsen en grötfrukost. Mättat fett är numera nästan hela forskarvärlden överens om att det bara är nyttigt, så det ska du inte vara orolig över. Kolla in www.lowcarbkost.com så hittar ni allt om hur man äter naturlig människoföda och blir frisk.

Avatar
2009-02-19 23:25
Åh tusen tack för svaren! Nu känner jag mig klokare:) Jag har fler frågor i huvudet nu, svara så gott Ni kan) Vissa kanske låter dumma enligt Er, men men thats my questions:) Är det stor skillnad på konserverade bönor/kikärter och de som man måste blötlägga och koka? Är näring/nyttighets skillnaden stor? Är konserverna "nyttiga" överhuvudtaget? Det sägs att Wasa Husman - knäcke är nyttigt. Är det verkligen det? Kan knapra i mig allt från 5-10st bara jag sitter vid datorn (som snacks) Hur ligger det egentligen till med kryddor, innehåller de kalorier? Ex tacokrydda, har hört att den inte är nyttig? Trodde inte kryddor kunde vara "onyttiga" (förutom salt då) Vad är OK tid/timmar att vara utan mat då man vaknar utan att det sänker ämnesomsättningen? Och räcker det med ex en knäcke ett par timmar? Det sägs att man skall äta mellis för att hålla igång ämnesomsättningen och blodnivån, räcker det med ex en clementin/tomat eller liknande för att hålla igång? Min aptit har ökat på sistone, äter mer än vad jag brukar (och har för mycket studier som även gjort att jag rör på mig lite mindre), när kommer jag märka viktuppgången? Vill inte gå upp, men jag blir så sugen hela tiden (MEN inte på sötsaker, utan det är mat, knäcke, frukt och en massa nötter jag hetsar i mig) Vore tacksam över ifall Ni skulle ge tips på kalorisnåla frukter/grönsaker:) Jaa det var dessa frågor jag har i skallen för tillfället:) O ännu en gång, tack för att Ni tog Er tid att svara på de förra frågorna, det uppskattas oerhört mycket! Mvh Daniella

12  

Diskussionen är öppen för inloggade medlemmar

Logga in

Glömt lösenord? Bli medlem gratis