Fördelar med motion

Även motion på en lägre nivå har en förebyggande effekt mot hjärtsjukdomar, risk för blodproppar, högt blodtryck och stelhet i muskler och leder. Motion stärker också immunförsvaret.

Motion kan vara allt från att gå eller cykla till jobbet till elitidrott.  En sak är åtminstone säker: Man måste röra på sig för att må bra!

Vad använder jag musklerna till?

Muskler använder vi för att hålla oss upprätta, för att röra oss och för att andas. Och vi får absolut inte glömma att hjärtat också är en muskel.

Om man tvingas till långvarigt sängliggande, förlorar man mycket muskelmassa redan efter kort tid. Faktiskt har man förlorat muskelmassa redan under loppet av det första dygnet.

Inaktivitet innebär alltså att vår muskelstyrka minskar, att vårt skelett försvagas samt att vårt ledbrosk och våra ledband försvagas. Det enda som inte minskar särskilt mycket är vår aptit, vilket kan leda till att våra fettdepåer ökar.

Springa eller styrketräna på gym?

Vilken träningsform du väljer och hur hårt du vill (och behöver) träna är mycket individuellt. Det flesta av oss mår bra av att röra sig 30-60 minuter varje dag. Då räknas både vardagsmotion och mer ansträngande fysisk aktivitet in.

För att hitta rätt i dagens stora träningsutbud är det bra att först fundera på följande punkter:

  • Vad tycker jag är roligt?
  • Vad fungerar bäst i min vardag?
  • Vad är mitt mål med att motionera?
  • Vad är mitt hälsotillstånd just nu?
  • Hur gammal är jag?
  • Hur mycket tål jag?

För vissa kan målet bli att springa ett maratonlopp, medan det för andra kommer att vara att kunna gå till snabbköpet och ändå ha krafter kvar efteråt.

Varför ska jag motionera?

I princip finns ingen övre åldersgräns för effektiv motion. Även motion på en lägre nivå har en förebyggande effekt mot hjärtsjukdomar, risk för blodproppar, högt blodtryck och stelhet i muskler och leder. Begränsad motion stärker även immunförsvaret. Alltför kraftig motion (à la maratonlopp) kan däremot försvaga immunförsvaret.

Regelbunden motion förbättrar dessutom humöret, och om man motionerar tillsammans med andra kan man utvidga sitt sociala nätverk.

Jag tycker att det är tråkigt att motionera och jag har aldrig tid. Vad ska jag göra?
Visst kan man ibland vara trött eller inte på humör, men försök att komma igång ändå. Ofta mår man bra efteråt.

Om du motionerar regelbundet kan du unna dig en ledig dag när du känner för det. För att bygga upp muskler och kondition är det också mycket viktigt med vila och återhämtning.

När man tränar med hög intensitet är det också viktigt att ta paus då och då, så att kroppen kan hämta sig och bygga upp nya energidepåer.

Tycker du alltid att det är tråkigt att motionera, kan det bero på att du har valt fel slags motion eller kanske tränar för hårt. Byt träningsform! Testa aerobics eller gympa om du har tröttnat på bollsport. Ge dig ut och spring elelr gå i skogen om du har trötnat på gym och inomhusmiljö. Eller kanske behöver du slå av på takten med lite lugnare former av yoga?

Det kan också hjälpa att hitta någon att träna tillsammans med, då kan ni peppa varandra.

Har du/ni barn är det bra att försöka turas om att ge varandra ledigt en eller två gånger i veckan, om inte annat så bara för att springa eller cykla en halvtimme. Ni kan även ta en lång promenad med barnen i vagn eller ta en cykeltur med barnen i stol. Många gym och träningscenter erbjuder idag även barnpassning då pappa eller mamma tränar - ett perfekt tillfälle att få egen tid!

Använd kroppen i vardagen:

  • du kan kanske cykla eller gå till jobbet
  • ta trappan i stället för hissen/rulltrappor
  • hoppa av bussen/ t-banan en station tidigare och promenera
  • gör lite gymnastik i vardagsrummet medan du tittar på TV-nyheterna.

Det är givetvis bättre att motionera i längre pass, men flera små "träningsintervall" är bättre än ingen motion alls.

Uppdaterad den: 2007-02-05

Författare: Hans Gad Johannsen, specialistläkare i ortopedisk kirurgi

Uppdaterare: Stina Nordqvist, journalist