Ämnesomsättningen

Om kroppen liknas vid en bil så är ämnesomsättningen bilens motor. Den ser till så att kroppens energiförbrukning fungerar som den ska, både vid aktivitet och vila.

Ämnesomsättningen kallas även metabolism och är en process i kroppen som hanterar matens näringsämnen.

Antingen kan ämnesomsättningen innebära nedbrytande (katabola) processer,&nbsp till exempel då fett förbränns och omsätts till energi och värme. Eller så sker det omvända, (anabola) processer där kroppens vävnader byggs upp, till exempel då protein används som byggstenar till kroppens muskler.

Levern och njurarna är viktiga organ för ämnesomsättningen. Här omsätts och utsöndras de restprodukter som blir över då matens näringsämnen omvandlats till energi.

Levern producerar också viktiga enzymer som behövs för att till exempel kunna bryta ner protein, fett och kolhydrater till mindre beståndsdelar så att de kan komma till användning för kroppens celler.

Vila och aktivitet

Ämnesomsättningen kan också delas in i en vilande fas som innebär den energimängd som kroppen gör av med i vila. Då åtgår energi till att styra till exempel hjärtats slag och lungornas utvidgning. Ämnesomsättning i vila står för cirka 70 procent av vår energiförbrukning.

Ämnesomsättningen i vila är individuellt styrd och påverkas av faktorer som ålder, kön, muskelmassa och eventuell sjukdom. Det kan vara en del av förklaringen till varför vissa menar att de inte går ner i vikt eller står still i vikt trots att de äter mat som anpassats till viktminskning.

Den andra delen, aktivitet, som till exempel motion och vardagsaktivitet och den energi som går åt till matsmältningen står för resterande 30 procent av kroppens energiförbrukning. Den här delen av ämnesomsättningen kan du påverka på egen hand, vill du öka din ämnesomsättning och höja din förbränning kan du motionera mer.

Genom att motionera regelbundet och kanske ta i lite hårdare efter ett tag kan du på längre sikt öka ämnesomsättningen dygnet runt, även i vila. Kroppen befinner sig då i en uppbyggande (anabol) fas och använder delar av matens protein till ökad muskelmassa. Om du går ner i vikt befinner sig kroppen i nedbrytande (katabol) fas, förhoppningsvis är det då fettresurser som bränns och inte muskelmassa. Båda processerna kräver energi vilket gör att ämnesomsättningen ökar.

Så kan du öka förbränningen

Ju högre muskelmassa du har desto mer energi bränner du alltså, även i vila. Eftersom kroppens muskelmassa sjunker med åldern sjunker därmed även ämnesomsättningen i vila. Detta kan motverkas genom att träna upp muskelmassan genom styrketräning.

Förbränningen ökar också ju större muskelgrupper du aktiverar som till exempel vid löpning, skidåkning, cykling och simning.

All form av aktivitet kräver energi, därför är även promenader och annan lugnare träning viktigt. Glöm inte att den bästa träningen är den som blir av...

Mer motion, både konditions- och styrkeinriktad träning, är sammanfattningsvis det bästa tipset för att höja ämnesomsättningen och kroppen energiförbrukning. Tänk på att speciellt aktivera stora muskelgrupper, som vid löpning, skidåkning, cykling och simning så ökar du förbränningen ytterligare.&nbsp

Att äta regelbundet, frukost, lunch, middag och två till tre mellanmål, jämnt utspritt över dagen, är också viktigt för att hålla kroppens motor i topptrim.

Uppdaterad den: 2007-03-01

Författare: Stina Nordqvist, dietist, journalist