Denna sida är en annons

Tips för dig som har svårt att koppla bort tankar och bekymmer när du ska sova

Har du svårt att koppla bort tankar och bekymmer när du ska sova?

En hjärna på högvarv stör insomningen. Många kämpar med att få ned stressnivån och tankeverksamheten på kvällen och har därmed problem med att komma till ro och somna.

Nyheten Sedix är ett traditionellt växtbaserat läkemedel som har lugnande effekt och gör det lättare att somna. Det har inte blivit rapporterat om beroende vid användning av läkemedlet.

Läs mer om Sedix och hur du beställer här »

Sömn påverkar minnet

Sömn är nödvändigt för att låta hjärnans batterier ladda samt att kroppen ska få vila.  När vi inte sover gott eller länge nog får vi inte full utväxling av sömnens positiva hälsoeffekter. Tillexempel underhålls minnet samt reparation av muskler medan vi sover. Sömn är så viktigt att sömnbrist eller dålig sömn kan påverka minnet negativt.

Stress gör det svårare att sova

Stress kan göra en ilsken. I en amerikansk undersökning ”Stress in America 2013”, beskrevs stress bland annat som irritabilitet, ilska eller en känsla av otillräcklighet. Ordet kan också betyda att man mister tålamodet och skäller på sina barn eller sin partner.

Undersökningen visar att stress kan vara ett hinder för god nattsömn. Hela 43 % av vuxna amerikaner säger att stress har hållit dem vakna på natten den senaste månaden.

Sömnbrist och stress skapar en ond cirkel

Hönan eller ägget problematiken gör sig gällande också när det gäller förhållandet mellan stress och sömn. Stress kan förorsaka sömnproblem, samtidigt kan sömnbrist eller dålig sömn skapa mer stress. I den nämnda amerikanska undersökningen rapporterade många att känslan av stress ökade till följd av att längden och kvaliteten på sömnen reducerats.

Vuxna som sover mindre än åtta timmar per natt har större sannolikhet att rapportera stressymptom än vuxna som sover mer än åtta timmar.

Det att hjärnan går på högvarv uppges som orsak till att man inte får sova. Hälften av de som sover mindre än åtta timmar uppger detta som orsak till att de inte kan sova. Bara 10 % säger detsamma i den gruppen som får mer än åtta timmars sömn.

Insomning är ett problem för många

Nästan en tredjedel av befolkningen har olika former av sömnbesvär. Många har svårigheter med att stänga av tankar, stress och bekymmer vid läggdags. Många bekymrar sig dessutom för att de inte ska kunna sova. Sådana bekymmer kan både förstärka och upprätthålla sömnproblemen.

DETTA ÄR SEDIX

Sedix är ett receptfritt läkemedel med lugnande effekt. Läkemedlet dämpar oro och underlättar insomning. Sedix passar även att användas på dagtid för att dämpa oro och irritabilitet. Det har inte rapporterats om någon beroendeframkallande effekt eller att man blir tung i huvudet dagen efter man tagit läkemedlet.

  • Lugnande effekt
  • Underlättar insomning
  • Inget beroende rapporterat

Läs mer om Sedix och hur du beställer här »


Hjälp att somna med nytt läkemedel

Sedix är ett traditionellt växtbaserat läkemedel som är godkänt för användning vid lindriga symptom på nervös anspänning såsom oro, irritabilitet och tillfälliga insomningsbesvär. Det är inte rapporterat att läkemedlet ger någon ”dagen efter” känsla och kan användas av personer över 12 år.

I Europa har läkemedlet varit använt i flera år. Sedix är nu registrerat hos Läkemedelsverket som ett traditionellt växtbaserat läkemedel. Den verksamma substansen i Sedix är passionsblomma (Passiflora incarnata).

Inget beroende rapporterat

Benzodiazepiner (receptbelagda sömntabletter) har ofta använts mot sömnproblem. Sedix däremot, kan köpas utan recept på apotek, och har inte rapporterats som fysiskt beroendeframkallande vid användning.

Inga oönskade effekter förväntas i samband med att behandlingen avslutas.

Så kan du köpa Sedix

Sedix är ett receptfritt läkemedel och kan köpas på apotek. Kan även köpas direkt från sanapharmasweden.se, Sedix kommer då skickas direkt hem till brevlådan i en diskret förpackning.

Läs mer om Sedix och hur du beställer här »

10 råd för bättre sömn

  1. Dagsljus
  2. Träna
  3. Sov på regelbundna tider
  4. Ta ingen tupplur
  5. Undvik kaffe, te och cola
  6. Slappna av innan du går till sängs
  7. Undvik alkohol
  8. Stäng av mobilen
  9. Ditt rum ska vara tyst, mörkt och svalt
  10. Gå upp direkt när väckarklockan ringer




Källor: sömn.se 1177.se, Europeiska databasen över rapporter kring misstänkta biverkningar, apa.org, bipacksedel

Sedix™ (Passiflora incarnata) är ett registrerat traditionellt växtbaserat läkemedel. Receptfritt. Från 12 år. Lindriga symtom på nervös anspänning: 1-2 tabl. morgon och kväll. Insomningsbesvär: 1-2 tabl. ½ tim. före läggdags. Indikationerna för ett traditionellt växtbaserat läkemedel grundar sig uteslutande på erfarenhet av långvarig användning. Läs bipacksedeln noga.

Publicerad den: 2017-01-11

Författare: Sana Pharma Medical (www.sanapharma.se)