Du Ă€r hĂ€r: Hem » Mage & tarm » FrĂ„ga doktorn » Bilirubin

FrÄga doktorn

Fråga doktorn är en kostnadsfri tjänst där du kan få svar på frågor och funderingar om hälsa, medicin och sjukdomar. Ett urval av de frågor som kommer in väljs ut och besvaras av Sveriges ledande medicinska experter inom området. Här kan du också ställa frågor till företag och förbund vars experter besvarar frågor inom deras specialområde. Du kan också hitta alla redan besvarade frågor här nedan.

Bilirubin

Hej! Jag har ett förhöjt bilirubinvärde på cirka 60 µmol/l. Något förhöjda transaminaser samt magsmärta men förutom det så är alla prover bra. Vad kan ett förhöjt bilirubinvärde bero på? 

Avatar Mikael Lördal
ÖverlĂ€kare pĂ„ Gastrocentrum, Karolinska universitetssjukhuset
2016-04-18 20:38

Svar

Du skriver inte om det är ett enstaka värde som är förjhöjt eller om det har varit höga värden vid flera tillfällen. Om det varit förhöjda värden vid något enstaka tillfälle samtidigt som du haft ont i magen kan det vara fråga om gallstensbesvär. En del personer har dessutom en medfödd rubbning i leverns hantering av bilirubin, den är helt ofarlig, det kallas Gilberts syndrom. Typiskt är att bilirubinvärdet då kan variera över tiden, ibland högt, ungefär i samma storleksordning som du berättar om, ibland normalt. Vid Gilberts syndrom är dock transaminaserna normala.