Första språket lagras i hjärnorna på adopterade
En grupp kanadensiska forskare lät röntga hjärnorna på 49 flickor, adopterade från Kina, medan barnen lyssnade på mandarin. Sedan gjorde de motsvarande försök på ett antal flickor som var födda i Kanada. Och resultaten blev totalt olika, rapporterar SVT. Fastän de adopterade flickorna inte hört mandarin sedan de lämnade Kina vid ett års ålder aktiverades båda hjärnhalvorna när de hörde språket från sitt födelseland – på samma vis som sker hos personer som kan språket. Hos flickorna som var födda i Kanada aktiverades däremot bara ena hjärnhalvan. Deras hjärnor försökte alltså inte ens behandla språket som information.
Forskningsresultaten innebär inte att de adopterade flickorna förstår språket eller har lättare att lära sig språket än andra, menar logopeden Christina Lagergren. Men språket har ändå lagrats i hjärnan och det kan göra att jobbiga minnen kommer upp till ytan när barnen hör språket igen.
– Norsk forskning har tidigare visat att barn som adopterats från Kina kan bli helt till sig av oro, när de flera år senare kommer i kontakt med grupper som talar mandarin. Kanske har de vistats på en institution där de inte fick stimulans, vilket gör att språket väcker dåliga minnen, säger hon till SVT.
Christina Lagergren menar därför att språkkurser i barnets ”förstaspråk” inte alltid är det bästa för barnet och manar till försiktighet.
– Det är viktigt att se hur barnet reagerar på att höra språket. Ser man att det är positivt för barnet ska man fortsätta med det, men man ska inte till varje pris tänka att barnet ”förlorar” sitt förstaspråk om de inte går sådana kurser.
Fråga fysioterapeuten om barn och ungas motoriska utvecklig samt muskel- och ledbesvär
Nu kan du ställa en fråga till fysioterapeut Per Östberg med specialisering inom barn om motorisk utveckling i alla åldrar, samt besvär från muskler och leder i unga år.
Kommentera denna artikel
Huvudsaken är att manförstår o gör sig förstådd
Inga har kommenterat på denna sida ännu