Mitt barn vill inte sova

Sömn är viktigt för alla människor. När man sover vilar man upp sig och samlar den nödvändiga energin till en ny dag. Men sömnen gör mer än så. Den hjälper en att bearbeta livets många intryck genom drömmar.

Lika trött, utmattad och irriterad som man kan vara efter en natt med för lite sömn, lika pigg, utvilad och full av energi kan man vara efter en god natts sömn. Det är därför inte så konstigt att föräldrar tänker så mycket på om barnen sover tillräckligt. Det har inflytande på familjens liv och välbefinnande. Sömnen har alltså en stor betydelse för barnets trevnad, men det sker också en ökad sekretion av tillväxthormon när barnet sover. Så sömnen påverkar även barnets växt.

Hur mycket ska mitt barn sova?

Nyfödda barn kan sova upp till 16 timmar per dygn. I början vaknar de oftast med 2-3 timmars intervall för att äta. Men från 4 månaders ålder börjar spädbarnen ofta kunna sova längre och mellan 6 månaders ålder och 1-årsåldern sover barnen ofta 5-6 timmar åt gången.

Barn som är 1-5 år kan sova 12 timmar per dygn

Förskolebarn kan fortfarande ha ett sömnbehov på 12-14 timmar per dygn

Skolbarn kan sova cirka 10 timmar per dygn och detta sömnbehov fortsätter att vara likadant under hela skolåldern.

Det är viktigt att betona att sömnen, dess längd och mönster är något mycket individuellt. Om ditt barn i 1-årsåldern sover 10 timmar per dygn och är i toppform, glatt och friskt, är detta alldeles normalt. Innan man helt förtvivlar över hur lite ens barn sover kan det vara en god idé att titta på de andra familjemedlemmarnas sömnvanor. Kanske känner man igen mönstret.

Mitt barn vaknar varannan timme - vad ska jag göra?

Om ditt barn är nyfött finns det inget att göra. Det nyfödda barnet har ofta behov av att äta med 2-3 timmars intervall. Normalt sover spädbarnet längre och längre och efter 5 månaders ålder finns det ingen anledning att mata det på natten längre, även om många barn föredrar nattamning.

Om du gärna vill vänja ditt spädbarn (efter 5 månaders ålder) vid att sova hela natten - vänj det vid att det är tråkigt på natten! Låt bli att tända ljuset och undvik att leka och prata med det. Om ditt barn är vått och du ska byta på det, byt fort och försök att inte aktivera det mer än nödvändigt. Om barnet är törstigt, erbjud det vatten. Det är bra att snabbt vänja barnet vid att det inte behöver mat i munnen för att somna och att man inte äter på natten. Det kan låta lite strängt men du gör det bara för att vänja barnet vid att MAN SOVER PÅ NATTEN. Du ska naturligtvis inte göra det om du inte tror att du kan genomföra det.

Mitt barn gråter - ska jag låta det gråta sig till sömn?

Nej. Ett barn som gråter behöver alltid sina föräldrar. Bara det att du kommer in till det gör att barnet känner sig tryggt. Du kan klappa det lugnt på huvud och rygg, eller stoppa om det så att det känner att du är där och kan somna om. Ett barn som gråter ska veta att det inte är ensamt i världen. Det betyder inte att du behöver mata eller underhålla det. Du ska också försäkra dig om att barnet inte är sjukt.

Hur får jag mitt barn att sova hela natten?

Det första du ska tänka på är om du är beredd att göra det. Är du det så besluta dig för att göra det och bestäm när du ska börja.

Om barnet är 4-6 månader gammalt tar det antagligen inte mer än 3-4 nätter. Om barnet är över 6 månader kan det ta 1-2 veckor. Det är bra att vara förberedd på det, så att du inte ger upp efter en natt. Du ska också ha planerat det med din partner så att ni är överens och stödjer varandra. Ni ska ha beslutat er för hur ni ska genomföra det och hur ni fördelar nätterna mellan er. Det är klokt att gå och lägga sig samtidigt som barnet så att ni kan vara utvilade efter nattens strapatser. Bestäm också från början när morgonen ska börja igen.

När barnet vaknar är det bra att börja med att göra minsta möjliga, att stryka barnet över huvud och rygg och stoppa om det. Om det använder en napp, ge det nappen. Det hjälper kanske i en timme och så vaknar barnet igen. Försök om igen. Om barnet inte kommer till ro, byt på det. Tänd inte ljuset eller underhåll barnet. Kanske kan barnet sova en timme till. Börja hela tiden med det minsta möjliga. Om det inte fungerar kan du erbjuda barnet lite vatten att dricka. Vattnet har två funktioner. Det ger barnet en signal om att man inte äter på natten, men att man gärna får vatten om man är törstig.

Den andra funktionen är att den vuxne kan vara säker på att barnet i alla fall inte är törstigt. Om det vaknar igen och det inte hjälper att stryka det över ryggen eller stoppa om det kan det vara en bra idé att ha barnvagnen förberedd bredvid sängen. Lägg över barnet i barnvagnen och kör lite fram och tillbaka. Men kom ihåg att natten ska vara tråkig för barnet!!!

Mitt barn vill sova i min säng - får det det?

Det finns inga tvivel om att barnet känner sig tryggast i föräldrarnas säng. Där är varmt, mysigt och finns sällskap. Ibland finns maten också där - det är bara att ta för sig. De flesta barn föredrar helt klart detta framför att sova i sin egen säng i ett tyst rum där man lätt känner sig ensam och övergiven.

Det beror helt på dig och din partners inställning om ditt barn får sova i din säng. Några känner att det stör deras sexliv medan andra istället finner andra ställen och tidpunkter.

När barnet först har vant sig vid att sova i mammas och pappas säng kan det vara mycket svårt att vänja det av med det. Det är därför viktigt att tala om konsekvenserna. Hur länge är det bra för alla parter? Hur går det med föräldrarnas sexliv? Finns det nog plats? Hur blir det när nästa barn kommer? och så vidare. En kompromiss kan i många situationer vara att ställa barnets säng bredvid föräldrarnas, så att det i alla fall ligger nära mor och far.

Se till att göra det du och din partner har lust med. Det som rekommenderas är inte alltid den bästa lösningen för den enskilda familjen.

Kan alla barn sova hela natten?

Det finns barn som först börjar sova en hel natt vid 1 ½ års ålder. Men de flesta barnen lär sig det ganska fort. Fråga också sjuksköterskan på BVC om råd.

Kan mitt barn inte sova för att det är sjukt?

Om du är orolig över ditt barns sömn, eller har en känsla av att något är fel, ska du låta en läkare undersöka det. Det finns barn som är oroliga på grund av till exempel blåskatarr, ont i öronen, kolik, förkylning och hosta eller andra sjukdomar. Du ska naturligtvis vara säker på att ditt barn inte är sjukt innan du börjar ändra på barnets vanor.

Goda råd

  • Se till att sängdags förknipas med något mysigt. Man kan läsa en saga, ge babymassage, ta ett varmt bad och så vidare.
  • Håll alltid på sängrutinen.
  • Använd aldrig sängen som en plats man ska gå till om man blir straffad
  • Lägg barnet innan det blir övertrött och vänta inte på att barnet själv ska falla ihop av utmattning. Ett barn ska vara piggt när det lägger sig och piggt när det går upp igen.
  • Låt barnet falla till ro i sängen, men det behöver inte somna direkt.
  • Lugnande smekningar eller vaggande rörelser är sövande
  • Dämpa ljuset eller släck helt när barnet läggs i sängen.
  • Se till att det inte blir så mycket ljud och stoj runt barnet. Skruva ned TV och musik. Tala tyst.
  • Tag inte upp barnet igen om det blir ledset utan stanna hos det. Trösta alltid om det gråter.
  • Mammas och pappas säng kan vara mycket riskabel ur en framtida synvinkel, men är ett effektivt sätt att få barnet att somna.

Uppdaterad den: 2012-10-08

Författare: Christel Bech, sjuksköterska och Vibeke Manniche, barnläkare, Ph.D

Uppdaterare: Anders Berg, överläkare inom Barn- och ungdomsmedicin Värmland