Fråga doktorn

Fråga doktorn är en kostnadsfri tjänst där du kan få svar på frågor och funderingar om hälsa, medicin och sjukdomar. Ett urval av de frågor som kommer in väljs ut och besvaras av Sveriges ledande medicinska experter inom området. Här kan du också ställa frågor till företag och förbund vars experter besvarar frågor inom deras specialområde.

Ställ en fråga genom att klicka på ”Ställ fråga”. Välj det område som passar och skriv därefter din fråga i formuläret. Du kan också läsa redan besvarade frågor genom att klicka på den fråga du är intresserad av i listan nedan, eller söka efter besvarade frågor.

Knäprotes

Jag fick en hel knäprotes 2012-10-09. Jag går på rehab 2 ggr per vecka och tränar hemma med promenader och styrketräning. Problemet är att jag fortfarande efter 7 månader måste använda 2 kryckor. Jag har mycket smärta från vadmuskeln och muskel runt knä vid belastning.  Det känns som om knäet sitter fastspänt med ett hårt resårband och vadmuskeln som vid kraftig kramp. Knäprotesen är kontrollröntgad utan anmärkning. Böjning och sträckning fungerar vid liggande.

Jag hade ett böjt knä sedan 30 år vid operationen. Kan det fortfarande finnas möjlighet till förbättring eller finns någon annan behandling än sjukgymnastik? Detta tar mycket hårt på min psykiska hälsa. Jag är 65 år och i övrigt frisk. Efter en kort promenad med kryckorna måste jag vila liggande ett par timmar.

 

 

Avatar Carina Thorstensson
sjukgymnast, docent, Registeransvarig BOA-registret
2013-05-24 17:09

Svar

Hej,

Jag förstår att det tar på krafterna både mentalt och fysiskt.

Du skriver ingenting om hur din gångförmåga var innan operationen, men om jag förstår dig rätt hade du redan tidigare svårt att sträcka i knät. En protesoperation ger dig nya ledytor, men mjukdelarna lämnas i allmänhet i samma skick som tidigare.  Strama mjukdelar sedan tidigare finns alltså kvar efter operationen. Att ha gått i 30 år med ett delvis böjt knä gör att muskler, ledband och ledkapsel har förkortats. Då man sätter in en knäprotes strävar man efter att placera den så likt en frisk led som möjligt. Det betyder att man i ditt fall sannolikt passade på att "räta ut" ditt knä. Det gör att du nu har en konstant "stretchning" av alla mjukdelar när du belastar benet. Du skulle kunna jämföra det med att du böjer dina fingrar "bakåt" så mycket det går med hjälp av den andra handen och håller kvar dem där, i 7 månader! Det är lätt att förstå att det gör ont.

 

Muskler är relativt lätta att töja ut, även om det också tar tid. Senor, ledband och ledkapsel däremot är betydligt trögare att påverka. Det gör att rörlighet och funktion kan fortsätta att förbättras under lång tid, ofta flera år, efter en protesoperation. Det viktigaste är att du inte ger upp, utan tränar varje dag, gärna flera korta tillfällen som du väver in på ett naturligt sätt i vardagen för att de ska bli av. Det behöver inte vara så långa sessioner, ett par minuter som blir gjorda varje dag gör ofta samma eller bättre nytta än 30 minuter en till två gånger i veckan. Se till att träna omväxlande, både styrka, cirkulationsträning och ta ut rörlighet. Att vara igång med promenader och aktiviteter i hemmet och i vardagen hjälper också till att träna upp ditt knä. Din värsta fiende i nuläget är stillasittandet. Undvik att sitta stilla långa perioder åt gången, helst inte mer än 20 minuter utan att avbryta genom att resa på dig.

Det är viktigt att veta att det inte är farligt att det gör ont. Det ska väldigt mycket till för att du ska skada din led så länge du tränar med aktiva rörelser. Om du inte har några andra sjukdomar kan du ta två Panodil eller Alvedon en stund innan du tar en promenad eller ska vara aktiv. Det kan motverka en ökad smärta under tiden eller efteråt. En noggrann uppvärmning under minst 10 minuter innan du tränar rörlighet är också viktigt, då senor, ledband och ledkapsel har väldigt få blodkärl och tar lång tid att värma upp. En uppvärmd struktur är lättare att påverka än en kall.

Sjukgymnasten är en viktig partner för att stötta och motivera till fortsatt träning, men det är allt det du gör själv emellan tillfällena hos sjukgymnast som kan göra den bästa nyttan. Det finns tyvärr inga genvägar.

Om du känner att dina knäproblem tar hårt på den psykiska hälsan, vilket inte alls är konstigt, skulle jag rekommendera dig att söka hjälp även för det, då en mental formsvacka eller depression skulle kunna fördröja eller förhindra din återhämtning och dina träningsresultat ytterligare.

Jag hoppas att du hittar motivationen att fortsätta och önskar lycka till!

Hälsningar,

Carina Thorstensson

Senaste besvarade frågorna inom Artros