Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.

Genetiska orsaker kan ligga bakom stamning

Tre olika gener som ligger bakom stamning har upptäckts av en grupp amerikanska forskare. Den nya upptäckten kan leda till läkemedelsbehandling för vissa som stammar, menar forskarna.

Det har länge funnits teorier om att det finns genetiska orsaker till att vissa stammar, men fram tills i dag har man inte kunnat koppla problemet till någon enskild gen. De tre gener som forskarna nu har granskat styr viktiga processer i våra celler, som man inte tidigare misstänkt har något att göra med språkliga problem. En teori är att mutationer i någon av de tre generna kan ligga bakom ungefär vart tionde fall av stamning. Enligt forskarna kan upptäckten vara ett första steg som öppnar upp för att vissa som stammar kan bli hjälpta med läkemedel.

Kommentera denna artikel

I kommentarfältet får du gärna dela med dig av dina egna erfarenheter eller berätta vad du tycker om våra texter. Vi kan däremot inte svara på några medicinska frågor via kommentarsfältet. Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.

Inga har kommenterat på denna sida ännu

Du har valt bort en eller flera kakor vilket kan påverka viss utökad funktionalitet på siten.